שגרת האימונים של לוחמי יחידת שלדג נחשפת

על לוחמי היחידה המיוחדת להיות מוכנים לכל משימה בכל זמן - חדים, מדויקים וחזקים. אז איך הם שומרים על כושר בשגרה היומיומית ומה הסודות שלהם כדי לעבור מאפס למאה תוך זמן קצר? מתן שוורץ, יעל פוקס ואסיף טור-פז מאתר חיל האוויר היו שם וחזרו כדי לספר

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/22 11:31 כא באדר א'

שגרת האימונים של לוחמי יחידת שלדג נחשפת
לוחמי שלדג באימון , צילום: אתר חיל האוויר

יום ראשון בבוקר, רוב החיילים עוד נמצאים ברכבות ובאוטובוסים, בדרכם לבסיסים עם מדי א', אוזנייה ותיק גדול לגבם. אך לא כך לוחמי יחידת שלדג, שבשעות אלו כבר מתגודדים במעגל בבגדי ספורט בבסיס פלמחים, ומתכוננים לריצה שתפתח להם את השבוע. לעלות על מד"ס (מדי ספורט) ולצאת לרוץ ביום ראשון בבוקר זה אתגר גדול עבור רוב האנשים, אך הלוחמים פוצחים בקלילות בריצה הקבוצתית ובין רגע שועטים אל עבר המסלול. אנחנו, שמנסים להצטרף אל רגעי הריצה הראשונים, מאבדים מהר את עקבותיהם ומחליטים לחכות להם בנקודת הסיום. כעבור זמן מה הם חוזרים נוטפי זיעה ואנו סבורים כי נגמר האימון, עד שסמ"ר י', אחד הלוחמים שמאזין לשיחתנו צוחק באדיבות ומסביר שזוהי רק ההתחלה.

"אתה לוחם בשלדג עכשיו ואתה אחראי על עצמך"

כל לוחם שמגיע ליחידת שלדג עובר מסלול ארוך ומאתגר, הכולל שמירה על רמת כושר גבוהה מאוד. אך בסיום המסלול, כאשר הם הופכים ללוחמים מן המניין, ההחלטה מתי, כמה וכיצד יתאמנו נשארת בידיים שלהם. "בהכשרה הצלחתי לעמוד במשימות קשות וברמת מאמץ שלא חשבתי שאני מסוגל אליה, וזה פיתח אותי מאוד. אבל זה היה כאשר כולנו עברנו הכל ביחד, באופן מוסדר ומוכתב - כשסיימתי את ההכשרה אמרו לי: 'אתה לוחם בשלדג עכשיו ואתה אחראי על עצמך'", מסביר סמ"ר י'.

אחרי סיום מסלול ההכשרה, הלוחמים נדרשים להישאר בכושר גבוה ועוברים בחני לוחם ובוחן מסלול במהלך שירותם. אך את יחידת שלדג מאפיינת רמת כושר גבוהה מהנדרש וזה בא לידי ביטוי כאשר הם מנצחים בתחרויות כמו אליפות צה"ל לריצה. "מצד אחד, יש אווירה כללית של תחרותיות בריאה ודחיפה קדימה של כולם ביחד. מצד שני זה מאוד אישי - לכל לוחם יש תכניות כושר ייחודית, וכל אחד יכול לבחור לאן הוא רוצה להתפתח ובאיזה תחום בעולם הכושר הקרבי הוא רוצה לחזק את עצמו".

יש גם משקולות בתפריט הכושר

יש גם משקולות בתפריט הכושר צילום: אתר חיל האוויר

אחת התוכניות הייחודיות המסייעות ללוחמים לשמור על כושר היא אימוני הריצה שמוביל אע"צ י', שבזמן שירותו הצבאי שירת כמדא"ג (מדריך אימון גופני) בשלדג ולאחר כמה שנים חזר ליחידה כקצין אימון גופני. ברוב היחידות, קצין האימון הגופני הוא קצין בשירות סדיר, אך כחלק מתהליך ההתמקצעות של שלדג בתחום הספורט הוחלט להביא אזרח שמומחה בנושא. "הגעתי ליחידה לפני כמה שנים, והיה לי מאוד ברור לאן אני רוצה להוביל אותה - המטרה שלי הייתה שהיחידה תהיה מקצועית ככל האפשר ובכשירות גבוהה, אך שהפעילות לא תגיע מתוך מקום של הכרח אלא של אהבה ורצון. אחרי הכל בשביל לעשות משהו כמו שצריך, עליך לאהוב את מה שאתה עושה״.

כשאנו נכנסים למתחם של יחידת שלדג נדמה שנכנסו לאימפריה של כושר - מכל עבר נמצאים מתקני אימון חדישים ומשוכללים, והכל מעיד על רמת הכשירות הפיזית הגבוהה שהלוחמים מתחזקים ועל המרכזיות של הספורט בחייהם. המדא״גית, סמל מ' מעידה: ״העבודה של הלוחמים היא לא כמו עבודה של מתעמלים בחדר כושר אזרחי. מטרתם היא לא להתחטב אלא לבנות שריר פנימי חזק ועוצמתי״. סמל מ' אף מציינת שהכושר לא רק מחזק את הגוף, אלא גם תורם למצב-הרוח של הלוחמים ומחזק את הנפש.

מה לוחמי שלדג עושים ברגעים הקשים?

"יש בריצה תנועתיות ושחרור שהופכים אדם למאוזן", חולק סמ"ר י', ואע"צ י' מוסיף: ״בימינו החשיבות של הספורט כבר מוכרת, וכולם מבינים שלאדם שעושה כושר טוב יותר כי זה יוצר לו סדר בחיים. אני לדוגמה למדתי באוניברסיטה בארצות הברית, מקום שיש בו המון דגש על ספורט, ובאופן מובהק החבורה עם הציונים הטובים ביותר היו הרצים למרחקים ארוכים. אני מניח שזה מגיע ממקום של משמעת עצמית והצטיינות, משום שכשמצטיינים בדבר אחד נוטים להצטיין בתחומים נוספים".

יש גם תרגילים מגוונים ומכשירים לא שגרתיים

יש גם תרגילים מגוונים ומכשירים לא שגרתיים צילום: אתר חיל האוויר

בסיום הביקור, שאלנו את הלוחמים על הרגעים של הקושי, הרי לאף אחד אין כוח תמיד, וגם ללוחמים יש רגעים בהם היו מעדיפים לשבת ולנוח מאשר לצאת לריצה. מה הם אומרים לעצמם ברגעים האלו? "זה משהו שקשה להסביר במילים", משתף סמ"ר י'. "זו לא מילת קוד שאני אומר לעצמי ומפעילה אותי, אלא רגש פנימי. הדרך של היחידה היא ללמד אותנו לקחת את עצמנו קדימה ולעשות גם את הדברים שפחות נוחים לנו. אני מרגיש מחוייבות כלפי היחידה וכלפי הכשירות שלי לפעילות המבצעית, ויש לי מנוע פנימי שמוביל אותי גם כשקשה".

הכתבה מתוך אתר חיל האוויר ונכתבה על ידי מתן שוורץ, יעל פוקס ואסיף טור-פז.