"עושים היסטוריה": ועדת השרים לחקיקה אישרה את מתווה הגיור

לקראת ההצבעה מחר במליאת הכנסת, אישרה ועדת השרים לחקיקה את מתווה הגיור של השר לשירותי דת. באופוזיציה מיהרו לתקוף: "כהנא הורס את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן". הארגונים הליברלים פירגנו לשרים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/02/22 16:02 יט באדר א'

"עושים היסטוריה": ועדת השרים לחקיקה אישרה את מתווה הגיור
כהנא, מחר במליאה, צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את מתווה הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא, זאת לקראת ההצבעה מחר במליאת הכנסת. "‏עושים היסטוריה", אמר השר כהנא אחרי ההצבעה, "אני מודה לעמיתי בקואליציה, לרבנים ולשותפים איתם כתבנו את החוק ולציבור הרחב שתומך בנו". 

"יחד עשינו עוד צעד לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל: חוק גיור ממלכתי, על פי ההלכה, בחסות הרבנות. מתקדמים להמשך חקיקה בכנסת", הוסיף השר לשירותי דת.

במפלגות הדתיות באופוזיציה מיהרו לתקוף את המתווה של השר כהנא. במפלגת הציונות הדתית אמרו: "חוק הגיור שעבר בוועדת שרים לחקיקה הוא חוק רע שקורע את העם. המהלך הכוחני, שנעשה נגד הרבנות הראשית ובלא גיבוי רבני סופו להיכשל. רוב מוחלט של רבני ישראל מתנגדים למהלך ומשכך הגיורים לא יתקבלו ברוב קהילות ישראל - אסור להקל ראש בהונאת הגרים שכהנא מוביל. לממשלה שנשענת על אויביי ישראל ומתבססת על מי שנלחמים זה שנים ביהדותה של המדינה אין לגיטימציה לחוקק חוקים כאלה. לא מנסור עבאס יקבע לנו מיהו יהודי. אנו קוראים לממשלת ישראל לחזור מהרפורמה המסוכנת לעתיד העם היהודי".

חבר הכנסת מאיר פרוש מיהדות התורה אמר: "קביעת חוק אם זה על פי ההלכה, יכול להיעשות רק על ידי רבנים מוסמכים ועל אחת כמה, חוק חדש של גיור. לצערנו ולבושתנו, קולות הצהלה על החוק, נשמעות ממקהלת הרפורמים והליברלים, ולכן החרדים לדבר ה' אינם שותפים לזה".

"השר לשירותי דת מתן כהנא ממשיך בניסיונותיו להרוס את הרבנות הראשית ואת הגיור הממלכתי", אמר חבר הכנסת אבי מעוז מהציונות הדתית: "הניסיון להסתתר מאחורי הטענה כי כל המהלכים נועדו בשביל לחזק את הרבנות הראשית לא יצליח. כהנא לוקח את המפתחות של הרבנות הראשית, ונותן אותם לחבריו הרפורמים. רוב מניין ובניין של רבני ישראל מתנגדים למהלכים של כהנא, אך אותו, ברוב חוצפתו, זה לא מעניין. השר כהנא הורס במו ידיו את הגיור הממלכתי שהקים הרב דרוקמן. בעז"ה כשנהיה בממשלה נתקן את כל מה שהממשלה הרסה".

מתווה הגיור - חיזוק דמותה היהודית של המדינה

בארגונים הליברלים בירכו את השר כהנא על אישור המתווה. מתנועת נאמני תורה ועבודה נמסר: "אנו מברכים על העברת הצעת חוק הגיור בוועדת השרים לחקיקה. חוק הגיור החדש, אשר מעניק את הסמכות לגייר לרבני ערים, עשוי להביא בשורה חשובה עבור אלפי אזרחים שאינם יהודים על פי ההלכה, ולקרב אליהם את עולם הגיור. אנו מקווים כי ההצעה הסופית תיתן סמכות מקסימלית להרכבים המקומיים לגייר בדרך שתביא לחיזוק דמותה היהודית והדמוקרטית של המדינה".

תני פרנק, מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן ומכון טריגובוף מסר בתגובה לאישור חוק הגיור בוועדת השרים לחקיקה: "יש לברך את ועדת השרים לחקיקה על אישור חוק הגיור, שיש בו בכדי לאפשר לרבבות זכאי חוק השבות לבוא בשערי העם היהודי. עם זאת, כדי שהחוק יממש את מטרותיו להרחיב את שערי הכניסה לעם היהודי, יש לאפשר לרבני יישובים לעמוד בראש הרכבים ולחזק את עצמאותם של הרבנים המקומיים בהקמת בתי הדין לגיור. על ממשלת ישראל, חברות וחברי הכנסת לקדם את החוק תוך הידברות עם כלל חלק העם היהודי, בישראל ובתפוצות. יש לזכור כי כל שינוי מדיניות הנוגע במישרין לשאלת 'מיהו יהודי' ראוי שייעשה בשים לב וברגישות הראויה ביחס ליחסי ישראל תפוצות."