המומחה מסביר חליתם בעבר בקורונה ועדיין חשים עייפות? כך תתמודדו עם זה

גל האומיקרון שהתפשט בקצב מהיר וגרם לתחלואה רבה, העלה למודעות את תסמיני הלונג קוביד כמו עייפות, כאבי שרירים ופגיעה בזיכרון. ד"ר יגאל שוורצמן, מנהל מרפאת מחלימי קורונה מסביר מה ניתן לעשות כדי להתאושש

חדשות כיפה ד"ר יגאל שוורצמן 14/02/22 11:08 יג באדר א'

חליתם בעבר בקורונה ועדיין חשים עייפות? כך תתמודדו עם זה
לונג קוביד, כך תתמודדו עם התסמינים, צילום: שאטרסטוק

מגפת הקורונה מלווה אותנו כבר יותר משנתיים ואחת ההשלכות המטרידות ביותר שלה הינה מספרם הגדול של האנשים הממשיכים לסבול ממגוון תסמינים טורדניים, חודשים רבים לאחר השלב החריף של המחלה. למכלול התסמינים הזה ניתן השם "לונג קוביד" והוא כולל עייפות, כאבי שרירים, פגיעה בחוש הריח והטעם,  תחושת קוצר נשימה, שיעול, תופעות נוירוקוגנטיביות כגון כאבי ראש, קשיים בריכוז ופגיעה בזיכרון, תופעות פסיכיאטריות כגון דיכאון וחרדות ועוד מגוון רחב של תופעות. 

ללא ספק, עייפות יתר הינה התלונה השכיחה ביותר. מטופלים מתארים תחושת כבדות המלווה אותן  למשך רוב שעות היום ותשישות חמורה לאחר כל מאמץ קל . פעמים רבות מתלווה לכך גם פגיעה ניכרת באיכות השינה. כל אלה פוגעים מאוד ברמת התפקוד היומיומי, באיכות החיים וגורמים לתסכול רב למטופלים.

אז מה גורם לתופעות הללו להימשך כאשר בפועל כבר עברנו את המחלה האקוטית? תשובה חד משמעית אין לנו, אך ידוע כי ישנם מספר מנגנונים הגורמים לכך וכי אחד העיקריים שבהם הינו מצב פרו-דלקתי מתמשך. העובדה שחלק מהמטופלים יפתחו תסמינים ארוכי טווחי וחלק אחר לא, תלויה ככל הנראה בין היתר בגיל המטופל, במחלות הרקע שלו ובנטייתו הגנטית.  

האם ניתן לטפל בתסמינים האלה ואיך אפשר למנוע אותם?

האמצעי היעיל ביותר למנוע לונג קוביד הינו למנוע הדבקה בוירוס על ידי הקפדה על עטיית מסכה, שמירה על היגיינת ידיים וכמובן התחסנות. מחלה ראשונית קשה מעלה את הסיכון לפתח תסמינים ארוכי טווח ומדגישה את חשיבות החיסון. הנתונים הקיימים היום מצביעים על כך שעייפות ויתר התסמינים ארוכי הטווח עשויים אף להשתפר בעקבות החיסון.

הטיפול בעייפות היתר ובתופעות הנלוות הינו מאתגר אך אפשרי בעזרת שיתוף פעולה נכון בין הרופא למטופל.

במרפאת המחלימים של כללית במחוז ירושלים אנו מנסים להגדיר את הבעיות השונות ולהציע טכניקות התנהגותיות להתמודדות איתן.

מרכיב מרכזי בטיפול הינו פעילות גופנית מדורגת ומובנית המותאמת אישית לכל מטופל. במקרה הצורך מטופלים מופנים גם לטיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד. כל זה כמובן לאחר ששללנו נוכחות מחלות אחרות.

כמו כן, אנו מעודדים את המטופלים לשמור על תזונה מאוזנת ולהקפיד על שתיית מים מרובה במהלך היום.   

ד"ר יגאל שוורצמן הוא מומחה ברפואת משפחה ומנהל מרפאת מחלימי קורונה של שירותי בריאות כללית במחוז ירושלים.