"מהפרשיות הכאובות בתולדות צה"ל והמדינה באה אל סופה": תורחב ההכרה בצוללי הקישון

אחרי שצוות הפעולה שהוקם העביר את המלצותיו, שר הביטחון קיבל את כולן, בהן הכרה ב"מסלול ירוק" בכל סוגי המחלות הממאירות שבהן לקו החיילים, כולל חניכי קורס חובלים שנחשפו למימי הקישון במשך 30 ימים. "זהו צדק מאוחר - אך לא מאוחר מדי", אמר גנץ

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/02/22 17:00 ז באדר א'

"מהפרשיות הכאובות בתולדות צה"ל והמדינה באה אל סופה": תורחב ההכרה בצוללי הקישון
גנץ וראש צוות הפעולה רן בשביץ, צילום: אגף דוברות והסברה משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ, אישר היום (ג') את המלצות צוות הפעולה שמינה בחודש שעבר להרחבת ההכרה בצוללי הקישון כנכי צה"ל. משרד הביטחון יכיר ב"מסלול ירוק" בכל סוגי המחלות הממאירות, שבהן לקו מי שנחשפו למימי הקישון בחשיפה משמעותית ובכלל זה גם חניכי קורס חובלים שנחשפו למימי הקישון באופן רציף ואינטנסיבי, העולה על 30 ימים.

צוות הפעולה בחן את אירוע הקישון ברוח רפורמת "נפש אחת", תוך בחינת האירוע בראייה הוליסטית המשלבת את הנתונים המדעיים, את מגמות התחלואה, את ההשפעות המצרפיות ואת המגמות והמחקרים החדשים בהקשרי חשיפה לחומרים מסוכנים. הצוות קבע כי הפעילות הצבאית בנחל הקישון והחשיפה לחומרים המסוכנים, שהיו בו במשך שנים ארוכות, הם "אירוע קיצוני, מורכב ובעל מאפיינים ייחודיים וחריגים" וכי בשל היותו "כה קיצוני, חריג וייחודי, בכל הממדים ולא ניתן להשוותו לאף מקרה ידוע אחר, מקרה זה מחייב קביעת מדיניות ייחודית, מתוחמת ומותאמת למכלול הנסיבות".

המלצות הצוות התקבלו פה אחד ואושרו היום (ג') בידי שר הביטחון: לנקוט במדיניות ייחודית, מרחיבה, אך מתוחמת לאירוע הקישון. להכיר בכל סוגי המחלות הממאירות מבלי להחריג אף אחת. להכיר במסלול ירוק גם בחניכי קורס החובלים שנחשפו למימי הקישון במהלך קורס ההכשרה, בחשיפה כלל גופית, באופן רציף, אינטנסיבי - יומיומי העולה על 30 ימים. 

חברי צוות הפעולה עם הגשת ההמלצות לשר הביטחון

חברי צוות הפעולה עם הגשת ההמלצות לשר הביטחון צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אנחנו עושים היום צדק היסטורי עם מי ששלחנו להילחם עבורנו - והיום אנו צריכים להילחם עבורם ועבור משפחותיהם. זהו צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי עבור רבים ועבור המשפחות. ההכרה שלנו כמדינה וכמערכת ביטחון כמו כל רפורמת נפש אחת, היא אמירה ברורה- אנחנו אחראים לשלוח את החיילים לקרב, לאימונים, ולפעילות הצבאית - אנחנו גם אחראים להחזיר אותם בריאים ושלמים, ולטפל באלו שנפגעו. על כך גדלתי וחונכתי כמפקד בצה"ל, ואני גאה שיש לי את הזכות לממש את ערכי הרעות והאחריות כעת כשר הביטחון. אני מבקש לפנות ללוחמים, למשפחות ולציבור הישראלי ולהבטיח - מדינת ישראל תמיד תהיה אתכם. אתם חוד החנית, וכך נתייחס אליכם. אני מבקש להודות לאלו שנאבקו לאורך השנים, לארגון נכי צה"ל בהובלת עידן קלימן, לארגונים השונים שליוו את הנפגעים, למנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל ולצוות הפעולה בראשותו של תא"ל רן בשביץ. נמשיך ללוות את התהליך, ולוודא כי המסקנות מיושמות בשטח".

מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל הוסיף: "משרד הביטחון ואגף השיקום משתנים- בגישה, ביכולות ובטיפול בנכי צה"ל. הרחבת ההכרה בצוללי הקישון היא ביטוי נוסף לתהליך השינוי שאנחנו עוברים למען נכי צה"ל, ברפורמת "נפש אחת". אין בהמלצות שקיבלנו היום כדי להטיל דופי בוועדות קודמות שעסקו בצלילות בקישון. צוות הפעולה הצביע על חידושים מדעיים, רפואיים ורגולטוריים, בארץ ובעולם, שמאפשרים לנו כעת להרחיב את ההכרה ללוחמים נוספים שהקריבו את גופם ובריאותם למען ביטחון המדינה".

צוות הפעולה הסתייע במשרד לענייני חיילים משוחררים בארה"ב

ראש הצוות עמד תא"ל במיל' רן בשביץ וחבריו היו פרופ' תמר פרץ, ד"ר אופיר לבון, תא"ל במיל' עמוס בן אברהם ועו"ד דורון נגרין שהיה מזכיר הצוות. הצוות קיים שמונה מפגשים והשקיע מאות שעות עבודה בלימוד דו"חות ועדות העבר שבחנו את אירוע הקישון, פסיקות בתי המשפט וניתוח מחקרים ונתונים מהארץ ומהעולם ועוד.

הצוות נפגש עם גורמי המקצוע באגף השיקום במשרד הביטחון, עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, עם נציגי עמותת 'עטלף', נציגי עמותת נפגעי הקישון, עם מר יובל תמיר ועם פאנל רחב של 14 מומחים בתחומים שונים מטעם המשרד לענייני חיילים משוחררים (VA) בארצות הברית.

צוות הפעולה התבסס על עבודתן של ועדות העבר, שבחנו את אירוע הקישון לאורך השנים, בחן קשת רחבה של מחקרים עדכניים, תוך התייחסות ל"השפעות המצרפיות" האפשריות של שילוב החומרים שנמצאו במי ובבוצת הקישון בזמן קיום הפעילות הצבאית במימי הנחל, וההשפעות המצרפיות של דרכי החשיפה. הצוות בחן גישות חדשות לאפיון סיבתיות הפגיעה בצוללים, תוך הסתייעות במודלים שגובשו על ידי המשרד לענייני חיילים משוחררים של ארה"ב.

מארגון נכי צה"ל נמסר כי, "הארגון מברך על ההחלטה ההיסטורית היום של משרד הביטחון ואגף שיקום נכים להכיר באופן מלא בצוללי הקישון. ארגון נכי צה״ל נאבק לתיקון העוול המתמשך ולהכרה מלאה בלוחמי הקישון, אשר זכו ליחס מפלה וחשדני מן המערכת, שלא בצדק. רפורמת נפש אחת עבורה נאבקנו הביאה עד כה שורה של תיקונים חשובים למען נכי צה״ל ואין ספק כי ההכרה בצוללי הקישון היא אחד מן התיקונים המשמעותיים ביותר. אחת הפרשיות הכאובות בתולדות צה״ל ומדינת ישראל באה היום אל סופה. אנו מודים לשר הביטחון - בני גנץ, למנכ״ל המשרד - אלוף(מיל.) אמיר אשל ולראש אגף השיקום - לימור לוריא וכן לחברי צוות היישום בראשות לראש אל״מ(מיל.) רן בשביץ, על קבלת עמדתנו הברורה להכיר בצוללים הכבדים והקלים, גיבוריה של מדינת ישראל".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן