מחקר חדש: מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה

מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה - כך עולה ממחקר משותף של הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל | "לוויטמין D יש תפקיד חשוב בתגובה החיסונית, קל וחומר בתקופת הקורונה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/02/22 08:32 ו באדר א'

מחקר חדש: מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
מחלקת קורונה במרכז הרפואי זיו בצפת , צילום: David Cohen/Flash90

מחקר חדש, שנערך על ידי חוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר-אילן בגליל ומהמרכז הרפואי לגליל בנהריה, מגלה כי מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה. ויטמין D מוכר לרוב כגורם החיוני לבריאות העצמות, אך מגוון של מחלות אוטו-אימוניות, לב וכלי דם, כמו גם מחלות זיהומיות, קושרו לרמות נמוכות של התוסף בגוף.

באוקטובר 2020 פירסם משרד הבריאות הנחיות לצריכת ויטמין D, במטרה לעודד אנשים ליטול ויטמין זה, הממלא תפקיד בחיזוק התגובה החיסונית ועשוי להגן מפני וירוס הקורונה. על פי הערכות שונות, בקרב 70% מהאוכלוסייה בישראל קיים מחסור בוויטמין D.  

מהמחקר החדש, שפורסם בכתב העת Plos One, מתגלה קשר מובהק בין מחסור בוויטמין D ובין שיעור התמותה ממחלת הקורונה. המחקר כלל תיעוד של 1,176 חולים שאושפזו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל, עם בדיקות PCR חיוביות, ובמסגרתו נבדקו רמות ויטמין D אשר נמדדו שבועיים עד שנתיים לפני ההדבקה.

עוד עולה מהמחקר, כי מאושפזים עם מחסור בוויטמין D (פחות מ-20 ננוגרם/מ"ל) היו בסיכון גבוה פי 14 ללקות במחלה חמורה או קריטית של נגיף הקורונה, בהשוואה לאלו עם יותר מ-40 ננוגרם/מ"ל. בנוסף, רמת התמותה בקרב חולים עם רמות מספיקות של ויטמין D היתה 2.3%, לעומת רמת תמותה של 25.6% בקרב חולים עם חוסר בוויטמין D.

המחקר הותאם לגיל, משקל, מחלות רקע ולעונת השנה בה חלו הנבדקים, ובכל המקרים נמצא שוויטמין D קשור סטטיסטית באופן מובהק לחומרת המחלה ואף לתמותה, באופן בלתי תלוי לכל הגורמים האחרים שנבדקו. 

"חשוב להימנע מצריכת יתר של ויטמין D"

את המחקר הובילו ד"ר עמיאל דרור, רופא-חוקר בפקולטה לרפואה ובמרכז הרפואי לגליל, ופרופ' מייקל אדלשטיין, אף הוא מהפקולטה לרפואה של בר-אילן, יחד עם מנהל היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת במרכז הרפואי לגליל, ד"ר עמיר בשקין.

ד"ר דרור אמר כי התוצאות מצביעות על כך שמומלץ לפקח ולשמור באופן עקבי על רמות תקינות של ויטמין D. "הדבר יועיל למי שנדבק בנגיף הקורונה. גם בימי שגרה, יש המלצה של ארגוני בריאות בארץ ובעולם ליטול תוסף של ויטמין D על בסיס יומי כתלות בגיל ובמשקל". 

ד"ר בשקין הוסיף כי "לוויטמין D יש תפקיד חשוב בתגובה החיסונית בכל הקשור למחלות בדרכי הנשימה, קל וחומר בתקופת הקורונה. יחד עם זאת, חשוב להימנע מצריכת יתר של ויטמין D, אותו מומלץ לצרוך בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן