"אירוע חמור ומיותר": פורסם התחקיר על פציעת המסתערבים מאש כוחותינו

שבוע אחרי האירוע בו נפצעו שני לוחמי ימ"ס מאש של חיילי קרקל במהלך סיכול הברחה בגבול מצרים, הוצגו ממצאי התחקיר לרמטכ"ל כוכבי שסיכם: "רשלנות בשיקול הדעת והמשמעת". ככל הנראה, סגן מפקד הגדוד יודח מתפקידו

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 06/02/22 10:37 ה באדר א'

"אירוע חמור ומיותר": פורסם התחקיר על פציעת המסתערבים מאש כוחותינו
חיילי צה"ל, ארכיון, צילום: ארי פולד

תחקיר סיכול הברחת הסמים במרחב חטיבת 'פארן', במהלכו נפצעו באורח קל שני לוחמי יחידת המסתערבים, הוצג ביום שישי האחרון לרמטכ"ל אביב כוכבי, על-ידי מפקד עוצבת 'אדום', תת אלוף איציק כהן ומפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו.



ביום חמישי, 27 בינואר, סיכלו כוחות מחטיבת 'פארן' ניסיונות הברחת סמים מסיני לשטח ישראל, במספר מוקדים בגזרת עוצבת אדום. במהלך הסיכול, פתחו מבריחי הסמים מהצד המצרי באש מסיבית ממספר מוקדים לעבר שטח ישראל. כוחותינו השיבו באש מדויקת לעבר מוקדי הירי וסיכלו ניסיון הברחה של כ-400 ק"ג סמים בשווי מוערך של כ-8 מיליון שקלים. באירוע, נפצעו באורח קל שני לוחמי יחידת המסתערבים מאש כוחותינו.

מהתחקיר הפיקודי עולה כי חוליית הפיקוד של סמג"ד קרקל התמקמה בציר הנסיעה שבין ניצנה לעזוז על מנת לעצור את המבריחים. במקביל, כוח ימ"ס, אשר פעל תחת פיקוד הגדוד באירוע, עשה את דרכו לזירה במטרה לחסום את דרך המילוט הצפויה של המבריחים. מפקדת הפלוגה, אשר נעה על אותו הציר, חלפה על פני רכב לוחמי הימ״ס והעריכה כי מדובר ברכב המבריחים. המפקדת דיווחה לסמג"ד כי רכב המבריחים חלף על פניה והוא בנסיעה לכיוונו. סגן מפקד הגדוד החליט לחסום את הציר האזרחי עם רכבו, והכוח פתח באש לעבר הרכב, שזיהה כחשוד. לוחמי הימ"ס ברכב זיהו את הירי לעברם וביצעו מספר פעולות על מנת להזדהות. כתוצאה מפעולות אלו הירי נפסק. שני הלוחמים שנפצעו במהלך הירי, פונו לבית החולים 'סורוקה' באורח קל. 

מהתחקיר עולה כי מדובר באירוע ירי על כוחותינו כתוצאה מטעות בזיהוי במהלך פעילות מבצעית. הסמג"ד טעה במספר היבטים ובהם תאום חסר מול כוח הימ״ס, מיקום רכבו בצורה מסוכנת על ציר אזרחי, וירי בניגוד להוראות.

בעקבות התחקיר הנחה מפקד האוגדה על העמקה בסדר הפעולות הנדרש בחבירה של כוחות מיוחדים או קטנים למשימות תחת פיקוד גדודי, ועל ביצוע 'עצור למידה' מלא גם ללוחמי ימ"ס דרום להסדרת תרגולות החבירה המלאות.

מפקד פיקוד הדרום הדגיש כי ההברחות האלימות בגבול מצרים מהוות אירוע פלילי בעל היבטים ביטחוניים. הטיפול בהברחות במרחב זה מאופיין במורכבות רבה הדורשת תיאום מוחלט בין כלל המעורבים. בנוסף, ציין האלוף כי עוצבת 'אדום', בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון במרחב, סיכלה ומנעה בשנה החולפת כ- 220 הברחות בגבול מצרים והפחיתה משמעותית את כמות הברחות. מפקד הפיקוד סיכם ואמר כי הוא רואה באירוע זה "תחקיר דגל", ממנו נדרש לממש תכנית עבודה ללמידה ולהפקת לקחים. 

נוכח מסקנות התחקיר, החליט מפקד פיקוד הדרום על נקיטת הליך הדחה של סגן מפקד גדוד קרקל, קצין בדרגת רב-סרן, מתפקידו.

"זהו אירוע חמור ומיותר שהיה צריך להימנע", אמר רמטכ"ל, "רשלנות בשיקול הדעת ובמשמעת היא שגרמה לפתיחה באש באופן שאינו נדרש ושאינו מקצועי". הוא שיבח את התחקיר הנוקב והמקצועי והנחה להטמיע את המסקנות והלקחים, ובתוך כך לבחון שיפורים נדרשים למניעת אירועים דומים בעתיד.