ת' בת ה-20 התאבדה לאחר שהושפלה במהלך שיחה עם מוקד המשטרה

הצעירה שסבלה תקופה ארוכה ממצוקה נפשית קשה מובאת למנוחות. לפני מספר שבועות קיבלה יחס משפיל ממוקד המשטרה, ובהמשך התקשרה למוקד סיוע, שם השיבו לה: "לא יכולים להורות על אשפוז" | משטרת ישראל: "החל כנגד השוטר הליך משמעתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/02/22 22:06 ד באדר א'

ת' בת ה-20 התאבדה לאחר שהושפלה במהלך שיחה עם מוקד המשטרה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

הערב (ש') נערכת הלווייתה של ת' בת ה-20, שנמצאה אתמול בדירתה בבאר שבע לאחר שנטלה מנת יתר של תרופה. בחודש שעבר בזמן שחוותה מצוקה נפשית, התקשרה ת' למוקד 100 של המשטרה אך קיבלה יחס משפיל ומקומם. בני משפחתה וחברים מספרים, כי השיחה עם מוקד המשטרה החמירה את מצבה הנפשי.

השוטר שענה לשיחה עם ת', אמר לה: "אלוהים עוד לא לקח אותך? תתאבדי כבר בשקט". עוד הוא אמר: "את מטומטמת שרוצה להתאבד. תתאבדי בלי להגיד לנו כלום". 

בחדשות 12 פורסם הערב כי זאת לא הייתה הדחייה היחידה שחוותה ת'. בתקופה האחרונה ביקשה הצעירה שוב ושוב מגורמים שונים לאשפזה בכפייה בשל החשש שלה שהיא תפגע בעצמה.

מוקדנית באחד ממוקדי הסיוע: מה הביא לפנות אלינו? ת': בעיקרון, אשפוז. מוקדנית: אשפוז איפה? ת': בבריאות הנפש. אני לא מאושפזת, אני פוגעת בעצמי. מוקדנית: אנחנו לא יכולים להורות על אשפוז. מי שמורה על אשפוז זה רק הפסיכיאטר המחוזי ת': במה אתם יכולים לעזור? מוקדנית: בהרבה דברים אחרים. אנחנו לא מתערבים בשיקול דעת רפואי.

בדף הפייסבוק שלה, ת' הזכירה מספר פעמים את מצבה הנפשי: "כבר כמה שבועות אני מרגישה תחושה מוזרה שאולי יש עוד תקווה והיא לא אבדה, תחושה כזאת שעוד מעט כל הסבל הזה יגמר.. ושאני סוף סוף אפסיק לסבול, אפסיק להיות כל היום אני עם הקירות, שהבדידות תיגמר, הסיוטים החרדות והפחד ללכת לישון יגמרו.. יעלמו!! נשמע כמו חלום, אבל יש בי קצת תקווה זה לא יישאר לעד, זה עוד מעט נגמר".


(משרד הבריאות, פניה לאדם הנמצא במצוקה)

"לא רצו לטפל בה. לא רצו לעזור לה"

ת' הניחה אחריה הורים ותשעה אחים ואחיות. אחד האחים, דוד בן ה-19, סיפר ל-ynet כי "היא חשבה הרבה על מה שהשוטר הזה אמר לה, חשבה שאולי הוא צודק. הכי חשוב לה בחיים היה האחים שלה. לא כסף. לא כלום. הכי חשוב לה האחים שלה הקטנים. לא היו לה חלומות".

אחיה סיפר שהיא רצתה לטפל בעצמה. "היא סבלה מלא מגיל קטן. בבית ובחוץ, היא עברה בין הוסטלים. הייתה לה תמיד רק חברה אחת. היא בסך הכול רצתה שיטפלו באנשים במצב שלה. אבל אף אחד לא רצה לטפל בה".

עוד הוא אמר בשיחה עם ynet: "היא הלכה לפסיכיאטר וביקשה שיאשפזו אותה. זה קרה כבר המון פעמים. היא התחננה שיאשפזו אותה. אמרו לה שהיא לא פוגעת באחרים אלא רק בעצמה. היא דיברה עם העובדת הסוציאלית שלה שתטפל בה, ביקשה סל שיקום. אבל לא רצו לטפל בה. לא רצו לעזור לה. היא הלכה למרכז בבאר שבע ואהבה ללכת לשם, אבל היא חתכה את הידיים מול אחת המדריכות והעיפו אותה משם. אנשים במצב שלה צריכים תמיכה. היא הייתה רק בת 20".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו: "לזכרה של ת' מבאר שבע, אפעל שדברים יעשו אחרת ויראו אחרת. תמו הימים בהם האחריות היא רק על כתפי השוטר שבקצה ("הש"ג״). מפקד שתחת פיקודו שוטר יפנה את גבו לאדם במצוקה, ישא אף הוא באחריות".

ממשטרת ישראל נמסר: "משתתפים בצער המשפחה על אובדנה. בכל הנוגע להתנהלות השוטר במהלך השיחה למוקד, אנו רואים זאת בחומרה רבה, התנהלות שאינה עומדת בקנה אחד עם ערכי המשטרה ונורמות ההתנהגות המצופות מכל שוטר. בהתאם, החל כנגד השוטר הליך משמעתי, השוטר הודח מתפקידו בעקבות המקרה ובנוסף הורחק מעבודה מול קהל. בימים אלו מתנהל הליך בעניינו לבחינת המשך שירותו בארגון".