יום הסרטן הבינלאומי ישראל נמצאת מתחת לממוצע העולמי בתמותה מסרטן וזאת הסיבה

הודות לאבחון מוקדם וטיפול מתקדם, ישראל בין המדינות המובילות בשיעור ביצוע ממוגרפיה, כ-30,000 חולי סרטן מאובחנים מדי שנה בישראל, וכ-11,000 נפטרים מהמחלה מדי שנה

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/02/22 12:37 ב באדר א'

ישראל נמצאת מתחת לממוצע העולמי בתמותה מסרטן וזאת הסיבה
צילום: shutterstock

כ-10 מיליוני בני אדם מתים בעולם מסרטן בכל שנה

יום הסרטן הבינלאומי מצוין בכל שנה במטרה לאחד את העולם סביב קידום המאבק במחלות הסרטן, בצורה חיובית ומעוררת הנעה לפעולה. מטרת היום היא להציל מיליוני חיים מדי שנה, על ידי העלאת המודעות ושיפור דרכי ההתנהגות המפחיתים את הסיכון למחלה, תוך קריאה לפעולה מצד ממשלות ויחידים ברחבי העולם.

מנתוני ה OECD, ישראל נמצאת מתחת לממוצע העולמי בתמותה הודות לאבחון מוקדם וטיפול חדשני מתקדם ישראל היא בין המדינות המובילות בשיעור ביצוע ממוגרפיה כ-30,000 חולי סרטן מאובחנים מדי שנה בישראל, וכ-11,000 נפטרים מהמחלה מדי שנה. ניתן להפחית את שיעורי התחלואה והתמותה בכ-50%.

ניתן למנוע בין 30%-50% ממקרי הסרטן

מנתוני ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC) עולה כי ניתן למנוע בין 30%-50% ממקרי הסרטן. על ידי השקעת משאבים ויישום אסטרטגיות בתחום המניעה, הגילוי המוקדם והטיפול, ניתן להציל כ- 3.7 מיליוני בני אדם בעולם ממוות מסרטן מדי שנה. עוד עולה מנתוני ארגון הסרטן הבינלאומי כי כ-10 מיליוני בני אדם מתים בעולם מסרטן בכל שנה. סרטן הוא גורם המוות השני ברחבי העולם. העלות הכלכלית השנתית הכוללת של הטיפול במחלת הסרטן בעולם נאמדת ב-1.16 ביליון דולר. השקעה של 11.4 מיליארד דולר באסטרטגיות מניעת סרטן תוביל לחיסכון של 100 מיליארד דולר בעלות טיפולי סרטן.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "מחקרים רבים מצביעים כיום על גורמי סיכון העלולים להעלות את שיעור החולים בסרטן. ניתן לצמצם את נתוני התחלואה והתמותה, על ידי שמירה על אורח חיים בריא: הימנעות מעישון, תזונה נכונה, פעילות גופנית, שמירה על משקל גוף תקין והימנעות מאלכוהול. לזאת יש להוסיף התנהגות חכמה בשמש, הימנעות מחשיפה לעישון כפוי ולגורמים מסרטנים אחרים".

שיעורי ההישרדות והריפוי גבוהים וכתוצאה מכך שיעורי התמותה ממחלת הסרטן נמוכים יחסית

פרופ' אברהם קוטן, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: "מהנתונים של השנים האחרונות עולה כי ישראל מדורגת נמוך מבין מדינות ה-OECD בשיעורי התמותה מסרטן. זה נובע ככל הנראה מהעובדה שהחולים בישראל מאובחנים בשלב מוקדם במחלות הסרטן השכיחות, בזכות תוכניות סריקה לאומיות שיזמה האגודה למלחמה בסרטן ובמקביל זוכים לטיפול מיטבי ברמה גבוהה, כך ששיעורי ההישרדות והריפוי גבוהים וכתוצאה מכך שיעורי התמותה נמוכים יחסית."

צילום: shutterstock

ההערכה שעד 2030  75% מכלל מקרי המוות בטרם עת כתוצאה מסרטן יתרחשו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית

ב-4 בפברואר ישיק הארגון קמפיין חדש בן שלוש שנים ליום הסרטן העולמי, המפגיש אנשים, ארגונים וממשלות ברחבי העולם במאמץ ליצור מודעות ולעזור לצמצם את הפערים בטיפול בסרטן. פרופ' אניל ד'קרוז, נשיא הארגון "עד 2030, ההערכה היא כי 75% מכלל מקרי המוות בטרם עת כתוצאה מסרטן יתרחשו במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. פערים קיימים ברוב המדינות בין אוכלוסיות שונות בשל אפליה, גיל, הקשרים תרבותיים, נורמות מגדריות, נטייה מינית, מוצא אתני, הכנסה, רמות השכלה וסוגיות אורח חיים. גורמים אלה עשויים להפחית את הסיכוי של אדם לשרוד סרטן - והם יכולים וצריכים להיות מטופלים."

נתוני ה-OECD מראים כי  ישראל היא מהמדינות המובילות בשיעור ביצוע בדיקת ממוגרפיה לגילוי סרטן השד


מנתוני ה-OECD עולה כי ישראל היא מהמדינות המובילות בשיעור ביצוע בדיקת ממוגרפיה. את פרויקט הממוגרפיה הארצי יזמה וסייעה ביישומו האגודה למלחמה בסרטן ומאז מופעל יחד עם משרד הבריאות ובשיתוף כל קופות החולים.

כמו כן עולה מהנתונים כי סרטן הריאה הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים, לאחריו סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית. בקרב נשים במדינות ה-OECD סוגי הסרטן הנפוצים ביותר הם ריאות, שד ומעי גס.

סיכום פעילות ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן לשנת 2021
פעילות ניידת הממוגרפיה נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן שד - בדיקה שבכוחה להציל חיים. מדובר בצמצום פערים שנדרש בין מגזרים שונים באוכלוסייה, וכן בין נשים המתגוררות בפריפריות חברתיות וגיאוגרפיות. את פעילות ניידת הממוגרפיה יזמה וסייעה בהפעלתה במהלך כל השנים האגודה למלחמה בסרטן. כיום הניידת מופעלת, על ידי צוות מקצועי של אסותא, האחראי לביצוע הבדיקות והפענוח.

סרטן הריאה הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים

במהלך שנת 2021 הגיעה ניידת הממוגרפיה לכ-120 יישובים ברחבי הארץ והופעלה במשך 251 ימים, במהלכם בוצעו 18,848 בדיקות. ממוצע הבדיקות בשנתיים האחרונות עומד על כ-70 בדיקות ליום.

מאז הפעלתה ועד היום בוצעו בניידת כ- 250,000 בדיקות ממוגרפיה. צוות הניידת מורכב מנשים בלבד. הבדיקה הינה ללא תשלום וניתנת כחלק מסל הבריאות לנשים בגיל המתאים על פי תוכנית הממוגרפיה הפועלת בשיתוף כל קופות החולים.הניידת מרווחת ומציעה נוחות מלאה לנבדקת, ויש בה חדר בדיקה המצויד במכשיר ממוגרפיה. ביצועיה נמצאים בפיקוח תוכנית בקרת איכות של משרד הבריאות, הפועלת בסיוע מימון מהאגודה למלחמה בסרטן.

מאז תחילת פעילותה הצליחה הניידת לצמצם משמעותית את הפערים בין המגזרים השונים והנגישה את בדיקת הממוגרפיה לנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך ולנשים המתגוררות בפריפריה. כבר ב-2011 צומצמו הפערים בין נשים יהודיות לערביות, ובמגזר החרדי שיעור הנבדקות נמצא במגמת עלייה אך עדיין נמוך בכ-10% מהממוצע הארצי. ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן ממשיכה לפעול באמצעות צוות מקצועי של אסותא, להנגשת האבחון המוקדם לנשים, ומלווה בתוכנית הסברה שנתית במימון האגודה למלחמה בסרטן. בכך מסייעת הניידת להפחתת התמותה מסרטן השד בישראל.