במה הורשע דרעי ולמה אין קלון? כל התשובות לשאלות

מה חמור כל כך בעבירות מס ומדוע צריך לאכוף אותן? מה משמעות עסקת הטיעון של יו"ר ש"ס ולמה הוחלט לחתום עליו? בפרקליטות המדינה עונים לטענות ומסבירים: "החוק שווה בפני כולם"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/02/22 17:11 א באדר א'

במה הורשע דרעי ולמה אין קלון? כל התשובות לשאלות
דרעי, תקף את הפרקליטות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע טענותיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי ("אם לא היו קוראים לי אריה מכלוף דרעי זה היה נגמר בהסדר מול פקיד השומה") כלפי מערכת המשפט, פרסמה היום (ד') פרקליטות המדינה רצף שאלות ותשובות בנוגע לגזר הדין בעניינו של השר לשעבר ועסקת הטיעון שנחתמה עמו. 

1. במה הורשע אריה דרעי? האישום הראשון עוסק בעסקה בין אריה דרעי (המוכר) לאחיו שלמה (הקונה) למכירת נכס. השניים נדרשו לדווח לרשות המיסים על העסקה. בדיווח לרשות המיסים היו פרטים לא נכונים, ביניהם דיווח של כמיליון וחצי שקלים פחות ממה שסוכם בפועל. דווחו 4.25 מיליון שקל והתשלום בפועל היה כ-5.8 מיליון שקלים. על פי האישום השני, כשאריה דרעי לא היה חבר כנסת הוא תיווך בעסקה והיה זכאי לעמלה על חלקו. לאחר היבחרו מחדש לכנסת, סיכם דרעי שהכספים להם הוא זכאי יועברו לזכות אחיו, והוא העביר לו אותם. על הכנסתו זו, בגובה כ-630 אלף שקלים, לא דווח לרשויות המס. דרעי הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון ונגזרו עליו שנת מאסר על תנאי וקנס לא מבוטל של 180,000 שקלים.

2. דרעי טען היום שהמשטרה והפרקליטות ידעו מתחילת הדרך שאין חשד לשוחד הטענה לא נכונה. מדובר בתיק מורכב וסבוך, החשדות בהתחלה היו לשחיתות שלטונית והיה מקום לבדוק אותן. לאחר הליך סדור שבו נבדק המידע - המשטרה ורשות המיסים חקרו, והפרקליטות והיועמ"ש בחנו- נמצא שאין ראיות לשחיתות שלטונית. חשוב להדגיש: החשדות לעבירות מס היו קיימים מההתחלה (דרעי הוזהר לגביהם בחקירתו הראשונה) ולא רק שהעבירות לא היו "על הדרך", הן הוכחו בראיות ודרעי אף הודה בהן. מדובר בחשדות לעבירות חמורות, שמשמעותן היא פגיעה בקופת המדינה. כל אדם שמתברר בחקירה שביצע עבירות כאלו, צריך לעמוד לדין. דרעי עמד עליהן לדין כמו אדם אחר. החוק הוא שווה בפני כולם.

3. מה חמור בעבירות מס ומדוע יש לאכוף אותן? עבירות מס הן עבירות שבהן אדם לא מדווח לרשות המיסים על הכנסות שיש לו וחייבות בדיווח. בכך נפגע השוויון בפני החוק, וכן נפגעת גביית המס ונפגעת קופת המדינה. כלומר, היכולת של המדינה לתת שירותים לאזרחיה כמו בריאות, חינוך, ביטחון ועוד. הפרקליטות ורשות המיסים אוכפות כעניין שבשגרה עבירות מס שנעברות על ידי כל אזרח באשר הוא, דרעי או אחר, וכך תמשכנה לעשות גם מכאן והלאה. 

4. אז למה בעצם הוחלט להגיע להסדר טיעון? בית המשפט הדגיש בגזר דינו ש"הנאשם, שר לשעבר וחבר לשעבר בכנסת ישראל, נטל אחריות על מעשיו". ההודאה ולקיחת האחריות היא שיקול חשוב בהגעה להסדר טיעון. בית המשפט קבע שההסדר ראוי ואף הפנה למקרים דומים מהעבר והסביר שהעונש שנקבע אינו חריג. כלומר, עקרון השוויון בפני החוק נשמר גם בהסדר. נקודה חשובה נוספת היא שמלבד עונש המאסר על תנאי, נקבע שדרעי ישלם קנס בגובה 180,000 ש"ח. העבירה והקנס שהוטל על דרעי הם נפרדים מהסדרת תשלום המס למדינה.

5. ומה לגבי הקלון? החוק מחייב להביע עמדה ביחס לקלון של חבר כנסת מכהן; אך לגבי אזרחים אחרים, אין מקום לטיעון כזה. במקרה של דרעי שפרש מהכנסת וויתר על כל ההטבות הנלוות הרלבנטיות מתפקידו כחבר כנסת גמלאי - השאלה הפכה תיאורטית. אם בעתיד תהיה לכך משמעות, הייעוץ המשפטי לממשלה יידרש לכך.