בית המשפט אישר למכור את הג'ויסטיק מהמטוס שהפציץ בכור בעיראק

אחרי שהוטל צו זמני על המכירה הפומבית, בית המשפט המחוזי בלוד התיר למכור את הג'ויסטיק מהמטוס שהשתתף במבצע "אופרה", זאת בעקבות טענת המדינה שהפריט תוכנן לעבור גריטה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 20/01/22 10:16 יח בשבט התשפב

בית המשפט אישר למכור את הג'ויסטיק מהמטוס שהפציץ בכור בעיראק
מטוס קרב של חיל האוויר, אילוסטרציה, צילום: פלאש 90. עופר צידון

הסאגה קרובה לסיומה: לפני כחודשיים נחשף כי איש חיל האוויר לשעבר הציע למכירה פומבית מוט היגוי ממטוס F-16 שהיה אחד משמונת המטוסים שהשתתפו ב"מבצע אופרה" להשמדת הכור הגרעיני בעיראק בשנת 1981. לאחר החשיפה ביקשה המדינה למנוע את המכירה תוך מתן צו זמני, אך פסק דין של בית המשפט המחוזי שניתן השבוע דחה את הבקשה ואישר את המכירה. 

המדינה שהתנגדה למכירה, טענה לזכותה הקניינית בפריט, זאת על אף שהוצא מהמטוס עוד בשנת 2013, נפסל לשימוש והועבר לגריטה. אף המטוס עצמו הוצא משירות ונמכר זה לא מכבר לגורם בחו"ל. המדינה טענה גם כי מדובר בנכס תרבותי שלו קשר הדוק לאירוע משמעותי בתולדות המדינה ויש ערך תרבותי, מחקרי והיסטורי למניעת מכירתו לידיים פרטיות.

לעומתה טען בית המכירות הפומביות "פנטגון" כי מדובר בהתערבות גסה בחיי המסחר, בתנאי השוק ובכלכלה החופשית, וכי נוהג מקובל בחיל האוויר הוא לתת מזכרות לקציניה הבכירים הפורשים, כמתנת פרישה מתקופת שירותם, ובכללם פריטים מסוג זה שיצאו משימוש ומשירות החיל. בתשובתו הביא בית המכירות הפומביות ראיות לשלושה מקרים דומים אחרים בהם ניתנו מתנות פרישה מהסוג האמור (ובכללם למפקד הטייסת עצמו) בלא התנגדות כלשהי מצד רשויות המדינה.

לאחר בחינת טענות הצדדים, השופט יעקב שפסר, סגן נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז דחה את בקשת המדינה, בעיקר לאחר טענתה כי הפריט אמור היה להיות מושמד, וממילא לא יוכל להיות יותר נכס בעל ערך תרבותי: "בשליחתו לגריטה והעדר פיקוח נדרש מצידה על השמדתו בפועל, היא ויתרה למעשה מצידה על הפריט וזכויותיה הנטענות בו". 

השופט שפסר ביטל את הצווים הזמניים שניתנו, חייב את המדינה בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקלים ונתן חודש להעברת כתב תביעה. במידה ולא תוגש תביעה נוספת - התיק ייסגר.