מימון לטרנסג'נדרים: ועדת סל התרופות הגישה את המלצותיה

שר הבריאות ניצן הורוביץ קיבל את המלצות ועדת סל התרופות, אשר כוללות לראשונה מימון לשינוי קול עבור טרנסג'נדרים. תקציב הסל עומד על 550 מיליון שקלים ומרחיב את הטיפולים עבור סרטן וסכרת

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/01/22 16:00 יז בשבט התשפב

מימון לטרנסג'נדרים: ועדת סל התרופות הגישה את המלצותיה
צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

ועדת סל התרופות בראשותו של פרופסור יונתן הלוי הודיעה היום (ד') כי סיימה לגבש את רשימת התרופות והטיפולים שיזכו למימון ציבורי בשנת 2022. לראשונה: המדינה תממן שינוי קול לטרנסג'נדים. שר הבריאות ניצן הורוביץ שקיבל את המלצותיה מסר כי נעשתה "עבודה מדהימה". 

"אחרי שהגדלנו את תקציב סל התרופות וקיבענו אותו סוף סוף בבסיס התקציב, חברי הוועדה עשו עבודה מדהימה והגישו לי את ההמלצות: תרופות וטכנולוגיות סופר מתקדמות, בתחום בריאות הנפש, השיקום, מימון טיפולים חדשניים לסרטן, טיפולים עבור טרנסים, הוזלת ה-PREP וסיוע לקשת רחבה מאוד של אנשים". 

עוד הוסיף הורוביץ את תודתו "למנכ"ל המשרד אש, לפרופ' יונתן הלוי, יו"ר הועדה, לד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת טכנולוגיות רפואיות, חדשנות מידע ומחקר של המשרד אשר מרכזת את הועדה וכן למגר' טל מורגנשטיין, מנהלת האגף להערכת טכנולוגיות רפואיות". 

תקציב הסל השנה עונד על 550 מיליון שקלים, וכוללת, מלבד מימון טיפולי המרת הקול לטרנסג'נדרים, מימון לטיפול בסרטן הריאות ולימפומה, כמו גם הרחבת לטיפולים של מחלת הסוכרת. 800 אלף שקלים הוקצו לטובת תרופה נגד התמכרות לאלכוהול, ואיגוד הפסיכיאטריה בישראל בירך על ההחלטה. "בכך המטופלים יוכלו לקבל מיגוון תרופתי רחב יותר ומענה טוב יותר למצבים נפשיים מורכבים", יחד עם זאת, "אנו מצרים שלא ניתן מענה להפרעת קשב במבוגרים, הפרעה קיימת אשר נדרש לה גם מענה תרופתי". 

בין התרופות והטכנולוגיות הבולטות שהוועדה ממליצה על הכנסתן לסל:

טכנולוגית FLASH לניטור סוכר עבור חולי סוכרת סוג 2 המטופלים במשטר מרובה זריקות אינסולין או משאבת אינסולין.
אנהרטו (Enhertu) לטיפול בסרטן  שד לא נתיח או גרורתי מסוג HER2 חיובי בחולים שקיבלו לפחות שני טיפולים קודמים מבוססי HER2
טאגריסו (Tagrisso)  טיפול משלים בסרטן ריאה בשלב מוקדם בגידולים עם מוטציות מסוג EGFR.
טיקארטוס (Tecartus) לטיפול בלימפומה חוזרת או רפרקטורית מסוג Mantle cell לאחר  שני קווי טיפול קודמים.
אוקסלומו (Oxlumo) לטיפול בהיפראוקסאלוריה ראשונית סוג 2.
קריסויטה (Crysvita)  לטיפול ב-X linked hypophosphatemia במבוגרים.
שינוי הפרדיגמה הטיפולית בטיפול בטרשת נפוצה.
אבריסדי (Evrysdi) לטיפול ב-SMA.