במגזר החרדי נלחמים בזריקת המגבונים לאסלה

תכנית חינוכית ייחודית במגזר החרדי מובילה להפחתה משמעותית בזריקת מגבונים לאסלה | איגודן: "אנחנו שמחים על ההיענות הרבה בקרב תלמודי תורה והתלמידים הצעירים החכמים שמחברים בין מצוות השם לבין חשיבות השמירה על מים והטבע בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/01/22 12:33 טז בשבט התשפב

במגזר החרדי נלחמים בזריקת המגבונים לאסלה
מגבונים באסלה, צילום: shutterstock

תכנית העשרה חינוכית ייחודית, הפועלת בעשרות בתי ספר לבנים ובנות מהמגזר החרדי,  מצליחה לחולל שינוי משמעותי ולצמצם בצורה ניכרת את האויב מספר אחד על מערכות הביוב בערים הגדולות: המגבונים שנזרקים לאסלה.

התוכנית החינוכית, שיזם תאגיד התשתיות הבינעירוני איגודן, פועלת לאורך כל שנת הלימודים בכיתות ד׳ במספר תלמודי תורה ובבתי ספר בגוש דן בערים פתח תקווה, בני ברק, תל אביב רמת גן, בת ים, חולון וראשון לציון.  התכנית מותאמת לקהל שומר מצוות ומחברת בין מצוות התורה לחשיבות השמירה על הבריאה ועל משאבי הטבע אשר נבנתה ומועברת על ידי איגודן, אגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה, ופועלת מידי שבועיים במהלך שיעורי מוסר לאורך שנת הלימודים. בסוף שנת הלימודים מתקיים חידון גדול שאליו מגיעים כלל התלמידים מכלל בתי הספר שבהם התוכנית מועברת.

נזכיר שאיגודן הוקם ב־1955 על ידי שבע הערים המרכזיות של גוש דן: תל אביב-יפו, חולון, רמת גן, בת ים, פתח תקווה, בני ברק וגבעתיים שהן בעלות המניות באיגוד. בהמשך, הצטרפו לתאגיד 17 רשויות נוספות.  מידי יום נשלחים לביוב באזור גוש דן בלבד כ-40 טון מגבונים. כמו-כן, כ-370 אלף קוב מים נקלטים בכל יום על ידי איגודן הנהפכים בתהליך ביולוגי טבעי לחומר דשן והשקיה.

גל שרעבי דמאיו, יו"ר איגודן, מסר: "איגודן נותן שירות לכשליש מאוכלוסיית מדינת ישראל. החברה הישראלית מורכבת ממגוון רחב של אנשים, תרבויות ואמונות. מאז ומתמיד אנו בקשר פורה ורציף עם מחנכי המגזר החרדי על-מנת לחבר ללמד וללמוד מתלמידי התורה אודות הנושא החשוב של השנים האחרונות שמירה על כדור הארץ".

מיכאל כהן ארזי, רכז התכנית למגזר החרדי באיגודן סיפר: "אנו עובדים בעיקר עם בנים ובנות בכיתה ד'. יש לנו מדריכים מיומנים ומוכשרים שנכנסים בשעות שיעור מוסר בכדי ללמד את הילדים כיצד לחסוך במים ולשמור על איכות הסביבה. הפעילות כולה בהתנדבות של איגודן וללא עלות למוסדות החינוכיים או להורים. בסוף השנה אנו מקיימים חידון שנתי שבו מגיעים כלל התלמידים מעשרות בתי הספר על מנת להיבחן בצורה תחרותית וחביבה על מה שהם למדו במהלך השנה".