יחד עם אילון מאסק: תלמידי ישיבות ואולפנות ישגרו 8 לווינים לחלל

היסטוריה ישראלית: אחרי שלוש שנות פיתוח, תלמידים מ-8 תיכונים ישראלים ישגרו מחר שמונה לווינים מאתר נאס"א בפלורידה. האירוע המרכזי יתקיים בהרצליה במעמד השרה אורית פרקש-הכהן | צפו במדענים של דור העתיד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/01/22 16:16 י בשבט התשפב

יחד עם אילון מאסק: תלמידי ישיבות ואולפנות ישגרו 8 לווינים לחלל
התלמידים שמשתתפים בשיגור הלווינים, צילום: משרד המדע

אחרי עבודה מאומצת של שלוש שנים, שלא פסקה גם בתקופת הקורונה, קבוצות תלמידים משמונה תיכונים, אולפנות וישיבות תיכוניות מכל רחבי הארץ, סיימו לבנות שמונה לווינים, לצלוח את האתגרים של הפרויקט ולהגיע לקו הגמר. שיגור הלוויינים יהיה על גבי משגר FALCON של חברת SPACEX בבעלות אילון מאסק ויתקיים מאתר השיגור של נאס"א בפלורידה שבארצות הברית, ביום חמישי 13.1.22.

בישראל, ייערך האירוע המרכזי ב"היכל בעיר" בהרצליה במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית, ראשי הרשויות, המרכז למדעים הרצליה שליוו מקצועית את הקבוצות, הרכזים, המדריכים וכמובן התלמידים והתלמידות שהשתתפו בפרויקט. האירוע יחל בשעה 15:00 ושעת השיגור צפויה ל-17:30.

את פרויקט תבל, תלמידים בונים לוויינים, יזמה ומובילה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וזו פעם הראשונה בעולם שמשוגרים בו זמנית לחלל 8 לוויינים שנבנו על ידי תלמידים ותלמידות. כל שלבי התכנון, הפיתוח והבנייה של הלוויין נעשים על ידי התלמידים והתלמידות בליווי מקצועי ובניהולו של מרכז המדעים בהרצליה.

8 צוותים של תלמידים ותלמידות מחטיבות הביניים ברחבי הארץ השתתפו בפרויקט, מרשויות מקומיות שונות, מהמגזר החילוני, הדתי והלא יהודי: שער הנגב, אופקים, ירוחם, טייבה, נצרת, מעלה אדומים, גבעת שמואל וקריית אתא. 

בכל אחת מהרשויות, התלמידים לצד פיתוח ובניית הלוויין, הקימו תשתית מתאימה: חדר נקי לבניית הלוויין, לפעילויות אינטגרציה ובדיקת הלוויינים. תחנות תקשורת שיאפשרו מעקב אחר הלוויינים, קבלת טלמטריה ונתונים מדעיים.

גם לאחר השיגור, הלוויינים ידגימו יכולות תקשורת עם תחנות הקרקע שנבנו ברשויות המקומיות וישרתו משימות מגוונות וכן משימות מחקר מדעי. הבקרה, המעקב ועיבוד הנתונים שיתקבלו מהלוויינים – הכל יתבצע על ידי התלמידים.

מעבר לשיגור הלוויין, פרויקט תבל משמש גם תשתית לקידום ההתמחות בתחומי החלל בחטיבה העליונה, ומעודד תלמידים ותלמידות להצטרף ללימודי מקצועות ה-STEM בכלל (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) ולימודי החלל בפרט.