תנאים מקלים: בוטל מבחן ההכנסה לנכי צה"ל

הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ לביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל עברה ללא מתנגדים בקריאה שנייה ושלישית. המשמעות: "לא תקוזז הקצבה של נכה המקבל תגמול נצרך ומשתכר מעבודה עד שכר המינימום"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/01/22 18:59 ח בשבט התשפב

תנאים מקלים: בוטל מבחן ההכנסה לנכי צה"ל
הפגנה למען נכי צה"ל ארכיון, צילום: Miriam Alster/FLASH90

הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ לביטול מבחן ההכנסה לנכי צה"ל וכוחות ביטחון נוספים עברה היום (ב') בקריאה השלישית ותכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. זאת במיזוג עם ההצעה הממשלתית.

כיום, מבחן ההכנסה מונע מנכי צה"ל לקבל הכנסה נוספת ממקור אחר אלא במחיר של קיזוז הכנסתם כולה או חלקה מהתגמול המשתלם להם, כך שהצעת החוק באה לבטל את מבחן ההכנסה ולקבוע תנאים מקלים יותר לקבלת התגמולים.

על פי ההצעה, נקבע ביטול הקיזוז לפי קריטריונים שונים של מקבלתי התגמולים. כך למשל, לא תקוזז הקצבה של נכה המקבל תגמול נצרך ומשתכר מעבודה עד שכר המינימום. בנוסף, הכנסה שהיא לא מעבודה (השכרת דירה ונוספים) לא תקוזז בכלל.

"אנחנו מסייעים לאלו שהקריבו למען המדינה"

"עשינו היום משהו חשוב, טוב, והכי ישראלי שיכול להיות", אמר חבר הכנסת אופיר כץ, "אנחנו מסייעים לאלו שהקריבו למען המדינה. מגיע להם לחיות את חייהם בכבוד, ולקבל את הביטחון הכלכלי לכך. מודה לשר הביטחון גנץ על קידום הנושא, וליו״ר ועדת עבודה ורווחה אפרת רייטן. שנזכה להעביר עוד חוקים רבים חשובים כמו זה". 

אופיר כץ

אופיר כץ צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר הביטחון, מסר בתגובה, "השלמנו היום עוד צעד ברפורמה החשובה של נפש אחת - כשאנו מאפשרים לנכי צה"ל לצאת לעבודה, ולהמשיך לקבל את תגמולי המחיה במקביל. זהו צעד שיקומי ראשון במעלה, שיוציא אלפי נכים לשוק התעסוקה, וישפר גם את מצבם הכלכלי. אני מבקש להודות לכלל חברי הכנסת שתמכו בהצעת החוק, נמשיך לקדם את רפורמת נפש אחת, על כל רבדיה". 

מארגון נכי צה"ל נמסר כי מדובר ביום היסטורי. "לאחר שנים של מאבק שניהל ארגון נכי צה״ל לביטולו של מבחן ההכנסה, מבחן שערורייתי, מהרעים בתולדותיה של ישראל, בוטל היום המבחן שפגע קשות בשיקומם של פצועות ופצועי צה״ל לאורך השנים. ביטול מבחן ההכנסה הוא חלק משמעותי מרפורמת נפש אחת, אשר הביאה וממשיכה להביא שינוי עומק עבור פצועות ופצועי צה"ל.