חרב, ענף זית, מגן דוד וסרט: צה"ל מתעדכן ומחדש את הסמל שלו

החל מהיום: סמל צה"ל מעודכן, אחיד ורשמי. במעלה הדרך נוצרו גרסאות שונות של הסמל כדי להתאימו למספר רב של תוצרים, והסמל הרשמי איבד מעט מצורתו. על כן, הוחלט בצה"ל על סמל מעודכן ואחיד

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 09/01/22 19:43 ז בשבט התשפב

חרב, ענף זית, מגן דוד וסרט: צה"ל מתעדכן ומחדש את הסמל שלו
סמל צה"ל, צילום: דובר צה"ל

היום (א') משיקים בצה"ל סמל חדש ואחיד לאחר עשרות שנים. "במעלה הדרך, נוצרו גרסאות שונות של הסמל כדי להתאימו למספר רב של תוצרים, והסמל הרשמי (1948) איבד מעט מצורתו ועל כן, הוחלט בצה״ל על סמל מעודכן ואחיד", נכתב באתר הרשמי.

על פי האתר, ב-26 במאי 1948, כשבועיים לאחר הכרזת עצמאותה של ישראל, הכריז דוד בן גוריון על פירוק המחתרות ועל הקמת צה"ל. הופעתו הראשונה של סמל צה"ל הייתה על אחד השלטים בצעדת צה"ל, שהתקיימה ב-27 ביולי 1948. 9 ימים אחר כך הוא התנוסס בעיתון "במחנה", וכבר היה ניתן לראות גם את הרמטכ"ל הראשון, רא״ל יעקב דורי, מסתובב בבסיסי צה"ל עם כובע שעליו הסמל. באותו החודש גם הופצה פקודת המטכ"ל הראשונה שעליה מוטבע הסמל, אשר מלווה את צה"ל מאז ועד היום.

הרמטכ"ל כוכבי

הרמטכ"ל כוכבי צילום: דובר צה"ל

בסמל החדש אין שינוי של ממש, אלא עדכון ודיוק. "הסמל המעודכן חודד ודוייק בהתאם לארבעת האלמנטים המוכרים: חרב, ענף זית, מגן דוד וסרט, ועליו מופיע שמו של הצבא. מקור החרב וענף הזית בסיכת קורס מפקדי המחלקות של "ההגנה", שהיא גם סמל "ההגנה". החרב מייצגת את המוכנות למלחמה, וענף הזית את הכמיהה לשלום", נכתב באתר הרשמי.

שינוי סמל צה"ל ייעשה בשני ערוצים מרכזיים: בפרסומים הדיגיטליים, כגון מסמכים, מצגות ואתרים; וכן בשלטים, גדלים, טפסים ותעודות. בסמכות מפקד יחידה בדרגת אל"ם ומעלה להחליט על סדר העדיפויות לאופן החלפת הסמלים על פי המשמעויות.