הקלות בבתי הספר: הצעד שיפחית את העומסים במתחמי הבדיקות

החל מהבוקר מורשים 3,200 נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים, לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, במידה ואלו נחשפו לאדם מאומת. הצעד צפוי להפחית את העומסים במתחמי הבדיקות | מתווה הבידודים החדש יצא לדרך

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 06/01/22 00:42 ד בשבט התשפב

הקלות בבתי הספר: הצעד שיפחית את העומסים במתחמי הבדיקות
בדיקת אנטיגן, צילום: shutterstock

העלייה בתחלואת הקורונה ממשיכה לזנק, ומשרד הבריאות פרסם אתמול (ד') את נתוני התחלואה העדכניים, מהם עולה כי 11,978 מאומתים חדשים התגלו אתמול, מתוך קרוב ל-190 אלף בדיקות שנערכו לגילוי הנגיף. אחוז הבדיקות החיוביות עלה ל-6.65%, וישנם 125 חולים במצב קשה. מקדם ההדבקה עלה ל- 1.94.

מספר החולים הגבוה מביא גם לעלייה חדה במבודדים ובמספר הבדיקות, מה שגורם לתורים ארוכים ולעיכוב בתוצאות בימים האחרונים. במסיבת עיתונאים של בכירי משרד הבריאות, הודיע השר ניצן הורוביץ על שינויים במתווה הבדיקות לקורונה בעקבות העומסים, שתיכנס לתוקף בחצות שבין חמישי לשישי, 7.1.

מהבוקר: בדיקות אנטיגן בבתי הספר

החל ממחר ניתן יהיה לבצע בדיקות אנטיגן בבתי הספר היסודיים, כך שמורשים 3,200 נאמני הקורונה בבתי הספר היסודיים לבצע בדיקות אנטיגן לתלמידים ולצוותי הוראה, במידה ואלו נחשפו לאדם מאומת. הנאמנים הוכשרו לביצוע הבדיקות.

הצעד, על פי משרד הבריאות, ינגיש את בדיקות האנטיגן לתלמידים ולצוותי ההוראה, ויחסוך מהם את הצורך להיבדק בתחנות מפוקחות או באמצעות ערכות ביתיות. בנוסף, משרד הבריאות אישר למספר ארגונים חיוניים במשק לבצע בדיקות אנטיגן לעובדיהם. בכך יונגשו הבדיקות לתעשייה החיונית ויופחתו עומסים מתחנות האנטיגן.

מתווה בדיקות הקורונה המעודכן

בני 60 ומעלה ואנשים בסיכון יבצעו בדיקת PCR. במידה והתוצאה שלילית – שהייה בבידוד במשך 7 ימים. שחרור בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במידה והתוצאה חיובית – שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת)

מי שאינו מחוסן או מחלים יבצע בדיקת אנטיגן מוסדית, במימון המדינה. במדי והתוצאה שלילית - שהייה בבידוד במשך 7 ימים. שחרור בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן מפוקחת שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במידה והתוצאה חיובית - שהייה בבידוד במשך 10 ימים. שחרור רק באישור רופא (אין צורך בבדיקה נוספת).

מחוסן או מחלים יבצע בדיקת אנטיגן ביתית, במימון הנבדק. במשרד הבריאות הדגישו כי יתכנו קשיי זמינות ברשתות השיווק, "הציבור מתבקש להתאזר בסבלנות".

"אנחנו במדיניות שמייחדת את בדיקת ה-PCR לאנשים בקבוצות סיכון", אמר הורוביץ, "אנחנו עושים בישראל מאות אלפי בדיקות מדי יום ובגלל המספר העצום הזה גם ההמתנה לתוצאה עלולה להיות ארוכה. לכן, אנחנו עושים כאן את ההפרדה בין אוכלוסייה בסיכון לבין בדיקות מהירות". 

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, התייחס לאחריות האישית של כל אחד ואחת. "אני רוצה להדגיש שזה נאמר אבל פה יש עליית מדרגה באחריות הפרט. אין ספק שזה מטיל יותר אחריות על האנשים. אנשים צריכים להבין מה הם נדרשים לעשות, זו אחריות שלנו להסביר. שנית, צריך לעשות את הדברים - אם חולים נשארים בבית, אם היה מגע עם חולה מאומת צריך לעשות בדיקה". 

בתוך כך, הקורונה מתפשטת גם בבתי הספר. משרד החינוך מעדכן כי 20,519 תלמידים ו-2,698 אנשי צוות מוגדרים כחולים פעילים. 81,279 תלמידים ו-2,833 אנשי צוות שוהים בבידוד.