מות הקצין מאמ"ן: צוות חיצוני מהמשטרה יבחן את חומרי החקירה

לאחר שנערכה חקירה פלילית מקיפה, שבוצעה על-ידי היחידה לחקירות פנים בצה"ל, וכדי להבטיח כי "אין אבן שלא נהפכה", החליטה הפצ"ר, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, כי צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל יבחן את חומרי החקירה ויחווה דעתו על הצורך בביצוע פעולות חקירה נוספות

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/01/22 17:47 ב בשבט התשפב

מות הקצין מאמ"ן: צוות חיצוני מהמשטרה יבחן את חומרי החקירה
הפגנה למען הקצין שמת בכלא. ארכיון, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לאחר שנערכה חקירה פלילית מקיפה, שבוצעה על-ידי היחידה לחקירות פנים בצה"ל (היחק"פ), בעניין נסיבות מותו הטראגי של הקצין מאמ"ן, וכדי להבטיח כי "אין אבן שלא נהפכה", החליטה הפצ"ר, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, כי צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל יבחן את חומרי החקירה, ויחווה דעתו על הצורך בביצוע פעולות חקירה נוספות. חקירת היחק"פ תישאר פתוחה וכל פעולת חקירה נוספת תתבצע על ידה. 

סיכום ממצאי חקירת נסיבות מותו של הקצין מאמ"ן, הוצג בימים האחרונים לפרקליטה הצבאית הראשית. כידוע, הקצין היה נתון במעצר בכלא הצבאי, בעקבות כתב אישום שהוגש כנגדו בגין עבירות ביטחוניות. שעות ספורות לאחר מותו, נפתחה חקירה פלילית ביחס לנסיבות מותו. החקירה נוהלה על ידי היחידה לחקירות פנים (היחק"פ), יחידת חקירה עצמאית, המקבילה בצה"ל למחלקה לחקירות שוטרים. כמו כן, לוותה החקירה באופן שוטף על ידי צוות של תובעים צבאיים, בראשות אל"ם (במיל') אהוד בן-אליעזר, בעברו התובע הצבאי הראשי והסנגור הצבאי הראשי.
 
במסגרת החקירה, נגבו למעלה ממאה עדויות מכלואים רבים, מסגל הכליאה ומגורמי רפואה ובריאות הנפש, התקבלו חוות דעת של מומחים, נאספו ונבחנו מסמכים וחומרים רבים, לרבות מאות שעות תיעוד של מצלמת האבטחה בתאו של המנוח. כמו כן, המכון הלאומי לרפואה משפטית באבו-כביר ערך בדיקה רפואית-מדעית לנסיבות מותו, כולל בדיקה ייחודית של דמו של המנוח במעבדה בארה"ב, המתמחה בבדיקות אלה. לאחר בחינת כלל החומרים והתוצאות, מצא המכון כי לא ניתן לקבוע באופן ודאי את סיבת מותו של המנוח.
 
על פי בדיקת צוות החקירה וצוות התביעה המלווה, כלל כיווני החקירה מוצו ולא נמצאו ראיות לכך שמותו של המנוח נגרם כתוצאה מעבירה פלילית.
 
הפרקליטה הצבאית הראשית מצאה כי החקירה שבוצעה הייתה מקיפה ונוהלה במקצועיות, תוך השקעת משאבים ומאמצים לבירור נסיבות המוות. לצד זאת, קבעה כי במקרה ייחודי וחריג זה, מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, יש לעשות כל שניתן במסגרת החקירה.
 
משכך, החליטה כי חומרי החקירה יועברו במלואם לעיון צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל. הצוות יורכב מחוקרים מנוסים, בעלי ידע רלוונטי, אשר יבחנו את חומרי החקירה וימליצו האם יש צורך בביצוע פעולות חקירה נוספות. חקירת היחק"פ תישאר פתוחה וכל פעולת חקירה נוספת תתבצע על ידה.
 
ההחלטה התקבלה בתיאום עם ראש אגף חקירות במשטרת ישראל ולאחר שהדברים הוצגו ליועץ המשפטי לממשלה. לאחר קבלת המלצות הצוות, תתקבלנה החלטות ביחס לתיק החקירה. משפחת המנוח עודכנה בהחלטה. צה"ל משתתף בצערה הרב של משפחת המנוח וימשיך ללוותה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן