מוסד חינוכי בבת ים זרק לפח תיקים אישיים והערכות פסיכולוגיות של תלמידים

חקירת האירוע החלה בעקבות דיווח שהתקבל ברשות להגנת הפרטיות ממנו עלה כי המוסד החינוכי השליך לפח זבל ציבורי תיקים אישיים של תלמידים בכמויות עצומות ובאופן גלוי וזמין לעוברי אורח | בעקבות הפנייה, העירייה והמוסד אספו את החומרים

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 04/01/22 15:27 ב בשבט התשפב

מוסד חינוכי בבת ים זרק לפח תיקים אישיים והערכות פסיכולוגיות של תלמידים
כמויות עצומות של מידע אישי נזרק לרחוב, צילום: Miriam Alster/Flash90

גורם פרטי העביר דיווח לרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים לפיו מוסד חינוכי בבת ים השליך לפח זבל ציבורי כמויות עצומות של תיקים אישיים של תלמידים הלומדים במקום וכוללים מידע אישי רב, החל מתמונות של התלמידים ושאלונים ועד הערכות פסיכולוגיות וחומרים אישיים נוספים. הרשות פנתה לנציגי המוסד החינוכי והעירייה בדרישה לטיפול דחוף ומיידי.

בעקבות הפנייה, פעל המוסד ואסף את החומרים שנזרקו. יחד עם זאת, עד כה טרם הועבר דיווח על אירוע אבטחה חמור, כמתחייב על פי תקנות הגנת הפרטיות. 

במסגרת אירוע אבטחת המידע, הרשות להגנת הפרטיות מדגישה, כי על כל גוף המנהל או מחזיק מידע אישי אודות אנשים, בוודאי מוסד חינוך המחזיק במידע רגיש הנוגע לתלמידים וקטינים, לוודא כי הוא פועל לשמור ולהגן על המידע בהתאם לחובתו לפי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע). עוד יצוין כי חובות האבטחה החלות על מידע במאגר מידע, תקפות גם כשמדובר בתדפיס של המידע מתוך המאגר, בפרט כשמדובר במידע רגיש שחלה עליו גם חובת סודיות.

האחריות לאבטחת המידע מוטלת על כל גוף המנהל או מחזיק מידע, לשם הגנה על המידע האישי של האנשים עליהם הוא מחזיק מידע, ובכלל זה גם בכל הנוגע לתהליכי הארכוב, הביעור או ההשמדה של מידע כזה. אי עמידה בהוראות תקנות הגנת הפרטיות יכולה לחשוף את הגוף להליכי אכיפה מינהליים ופליליים של הרשות ואף לתביעות אזרחיות מצד האנשים שעל אודותיהם דלף המידע, וזאת בנוסף לפגיעה במוניטין של הגוף המפר.

יצוין, כי הרשות פועלת לשם חיזוק שיתופי הפעולה עם כלל משרדי הממשלה, לרבות משרד החינוך, לשם חיזוק ההגנה על תחום הפרטיות בארגון ובכלל זה הטמעת מנגנוני עיצוב לפרטיות כבר בשלבים הראשונים של פרויקטים חדשים המקודמים על ידו.