ראש המל"ל לשעבר ממליץ לממשלה: מה לעשות מול גל האומיקרון?

מאיר בן שבת, ראש המל"ל לשעבר, טיפל בין היתר בהתפרצות מגיפת הקורונה בזמן כהונת הממשלה הקודמת, לצד נתניהו. בטור שלו בישראל היום ממליץ בן שבת לממשלה על מספר צעדים אל מול האומיקרון המתפשט. "כולנו בספינה אחת, המבקשת לצלוח בשלום את הסערה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/01/22 07:28 א בשבט התשפב

ראש המל"ל לשעבר ממליץ לממשלה: מה לעשות מול גל האומיקרון?
מאיר בן שבת, צילום: עמוס בן גרשום לעמ

נגיף הקורונה חוזר לחיינו שוב, בפעם החמישית, בגרסתו כ"אומיקרון". אמש (א') כינס ראש הממשלה נפתלי בנט מסיבת עיתונאים והודיע על מספר צעדים, ביניהם מתן תו ירוק זמני למשך 30 ימים למי שהתחסן חיסון ראשון בלבד נגד הקורונה, אישור מתן מנת חיסון רביעית לבני שישים ומעלה ולצוותים הרפואיים ועל פטור מבידוד מחוסנים מגיל 5 ומעלה שנחשפו למאומת לאחר שנבדקו ונמצאו שליליים.

בטור שמתפרסם הבוקר בישראל היום פורש ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, מאיר בן שבת, את המלצותיו לבלימת התפשטות האומיקרון. "גל האומיקרון מתרומם בעוצמה למול פנינו. ארגון הבריאות העולמי (WHO) התריע לאחרונה מפני האפשרות כי ההתפשטות המהירה של הזן תוביל את מערכות הבריאות לסף קריסה", כותב בן שבת.

המלצותיו של בן שבת

א. צמצום/הפחתת התחלואה הקשה.
ב. הבטחת יכולת מערכת הבריאות, על כל מרכיביה, להתמודד עם היקפי התחלואה הצפויה. כלומר: למנוע מצב של אי ספיקה.
ג. הבטחת הרציפות התפקודית של המערכים החיוניים במדינה ובמשק.

בן שבת מוסיף גם את הידוק הברגים, כלשונו:

א. הבטחת כשירותם של המערכים הרפואיים והמנגנונים החיוניים לתפקוד המדינה - מוצע לשקול הנחיות מיוחדות להתנהלות במנגנונים אלה בתקופה הזאת, כדי להפחית את הסיכונים להדבקות נרחבות בקרב הצוותים הרפואיים, משרתי צה"ל, המשטרה, כוחות הביטחון וההצלה ובעלי תפקידים חיוניים לרציפות התפקודית של המדינה והמשק. בין ההנחיות: "קפסולות" קבועות, מניעת התכנסויות, הגבלות על השתתפות באירועים פרטיים הומי אדם.
ב. תגבור המערכים הרפואיים בקהילה - מאפייני התחלואה הצפויים עלולים להוביל את המערך הזה לנקודת קצה שבה הוא לא היה מעולם. נכון לתגבר אותו בצוותים שיסייעו באשפוז הביתי, ובכוחות עזר להתמודדות עם זרם הפניות הצפוי.
ג. תגבור מערך האשפוז והצוותים בבתיה"ח - מוצע לשקול הקפאת חלק מהטיפולים האלקטיביים והסטת המשאבים להתמודדות עם הגל הצפוי.
ד. חיזוק ההגנה על הקשישים - צמצום התחלופה והניידות של צוותים סיעודיים במוסדות הגיל השלישי, ניטור מקדים כתנאי למגעים.
ה. הנחיות והיערכות שיבטיחו רציפות באספקת מוצרים ושירותים חיוניים, ובהם דלק, מזון, שירותי בנק, תחבורה ציבורית, שירותים מוניציפליים ושירותי רווחה.
ו. העברת חלקים נרחבים מקרב משרדי הממשלה לעבודה מרחוק, וקביעת נהלים שיצמצמו את סיכוני ההדבקה הנרחבת לכל השאר.
ז. שיפור המוכנות של הרשויות המקומיות לקראת שיא התחלואה.
ח. הסברה לאומית - קביעת שגרת תדרוכים, שתכליתם להציג היכן אנו עומדים, לאן פנינו ולמה נידרש כעת.

"קנינו זמן יקר וניצלנו אותו היטב"

במסיבת העיתונאים אתמול (א') אמר בנט: "המדיניות שלנו ראשונים בעולם בבוסטרים הצילה את ישראל. התמותה בישראל היא הנמוכות בעולם. אני קורא לכל מי שזכאי להתחסן במנה הרביעית ללכת ולעשות זאת". 

ו"נערכנו לגל האומיקרון לפני כולם, קנינו זמן יקר וניצלנו אותו היטב. ביצענו רכש תרופות ונערכנו עם בתי החולים. מעריך שעד סוף השבוע נחצה את רף ה-20 אלף מאומתים ליום ובשיא של הגל ייתכן שנעבור גם את ה-50 אלף מאומתים ביום. מספרים גבוהים מאוד, הבשורות הטובות הן שלמדנו מהעולם שאם אתה מחוסן כנדרש, אתה מוגן במידה רבה ממחלה קשה גם אם תידבק", הוסיף.


(מסיבת העיתונאים אתמול)