תופעת הסנה הבוער: מאות מטיילים מבקרים בהר כרכום

בזמן שהמרכז והצפון בשיא הסערה "כרמל", מזג האוויר בנגב שמשי ונעים ומאות מטיילים הגיעו היום לחזות בתופעת "הסנה הבוער" בהר כרכום ביום הקצר בשנה. "בוקעת הילה זוהרת וזהובה משולי נֶקֶב עגלגל בסלע, המאירה את שוליו בצבעים של צהוב וכתום", סיפר מנהל תיירות הר הנגב

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/12/21 18:40 יז בטבת התשפב

תופעת הסנה הבוער: מאות מטיילים מבקרים בהר כרכום
הסנה הבוער, צילום: מיקי שרואדר

שיירה של למעלה ממאה ג'יפים ובהם מאות מטיילים עשתה את דרכה אל הר כרכום שברמת הנגב על גבול מצרים על מנת לחזות, בין היתר, בתופעת "הסנה הבוער" הנצפית ביום הקצר בשנה ולטייל בהר כרכום. זוהי הפעם הראשונה שהצבא מאפשר את פתיחת כביש 10 והגישה להר באמצע השבוע ומטיילים רבים ניצלו זאת והגיעו להר. בין העולים להר היה גם פרופ׳ עמנואל ענתי (בן 91), ארכיאולוג ומייסד המחקר על הר כרכום בשנת 1954.

הר כרכום הינו שמורת טבע מוגנת במרחב הר הנגב ובו כ-1,300 אתרים ארכיאולוגיים. בין היתר נמצא בו אחד מריכוזי ציורי הסלע הגדולים בארץ ולצדם מינים רבים של בעלי חיים וצמחיה מדברית עשירה. בשנים האחרונות  גולת הכותרת של הביקור בהר איננה אתרים ארכיאולוגיים אלה, שרצוי להגיע אליהם עם מדריך מקצועי, כי אם תופעת "הסנה הבוער", שמתרחשת ביום הקצר בשנה ומושכת אליה בכל שנה מאות מבקרים.

על תופעת "הסנה הבוער" מסביר ד"ר שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב: "החל משעות הצהרים, בוקעת הילה זוהרת וזהובה משולי נֶקֶב עגלגל בסלע, המאירה את שוליו בצבעים של צהוב וכתום. התופעה נמשכת ביתר שאת בצהרי היום הקצר ביותר בשנה, אך ניתן לראותה גם בימים הקרובים אליו וגם אחרי צהרי היום. לא ברור מה בדיוק גורם לאור להיראות כמו אש זוהרת בשולי נקב הסלע, אך שוליו מאירים ובוהקים רק בימים אלה בדצמבר, כששִׂיא הזוהר מתרחש תמיד ב-21 בדצמבר – הוא היום הקצר ביותר בשנה. את התופעה המוזרה גילו אנשי מדרשת בן גוריון- יגאל גרנות וד"ר חיים ברגר, והם שהציעו את הקשר המקראי לתופעת הסנה הבוער".

תיירות הר הנגב מזמינה את הציבור להגיע להר גם בסופי השבוע ולטייל במסלולי הטיול הרבים שמציע ההר. ניתן להתעדכן באתר תיירות הר הנגב על מועדי פתיחת כביש 10 והגישה להר.