אוהבים קולה? ועדת הכספים אישרה: מס קנייה על משקאות מתוקים

הצו המטיל מס על משקאות מתוקים וממותקים, עליו חתם שר האוצר אביגדור ליברמן באוקטובר האחרון, ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022. ההחלטה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בכ-380 מיליון שקל בשנה | כל הפרטים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 14/12/21 17:50 י בטבת התשפב

אוהבים קולה? ועדת הכספים אישרה: מס קנייה על משקאות מתוקים
צילום: shutterstock

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (יום ג') את הצו המטיל מס על משקאות מתוקים וממותקים. הצו, שעליו חתם שר האוצר אביגדור ליברמן באוקטובר האחרון, ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2022. הצו מטיל על משקאות עם 5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל ומעלה מס קנייה של שקל לליטר משקה, שישה שקלים לליטר תרכיז, ושישה שקלים לק"ג אבקה. על משקאות עם פחות מ-5 מ"ג סוכר ל-100 מ"ל, מיצי פירות ומשקאות עם ממתיק שאינו סוכר – יוטל מס קנייה של 0.7 שקלים לליטר משקה, 4.2 שקלים לליטר תרכיז ו-4.2 שקלים לק"ג אבקה.

בנוסף, כולל הצו מס על המלאים המצויים בידי הסוחרים מעל לגובה של 10,000 שקלים מס. עלפי החלטת הוועדה היום, הוחרגו מהצו מיץ ענבים ומיץ לימון שכמות הסוכר בו נמוכה מ-5 מ"ג ל-100 מ"ל. ההחלטה צפויה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים בכ-380 מיליון שקל בשנה.

לדברי הוועדה, הטלת המס על משקאות מתוקים וממותקים נועדה לסייע במאבק בתופעת השמנת היתר, שהחמרתה בשנים האחרונות גורמת לנטל כבד על שירותי הבריאות ופוגעת בבריאות הציבור.

על פי נתוני משרד הבריאות, משקאות מתוקים וממותקים אחראים ל-30%-40% מצריכת הסוכר המוסף, שאינו מצוי במזון באופן טבעי - ומחקרים מלמדים כי מיסוי משקאות אלו עשוי להביא להפחתת הצריכה שלהם ולשיפור ניכר בבריאות הציבור בטווח הארוך. בהחלטה למסות את צריכתם של משקאות אלו, מצטרפת ישראל לשורה של מדינות נוספות, בהן פינלנד, בריטניה, מקסיקו, הונגריה וצרפת.