סקר: פחות מרבע מהציבור הערבי מאמין בפתרון שתי המדינות

חצי שנה להקמת הממשלה: מרבית הציבור הערבי סבור שעל רע"מ לבקש תפקיד של שר בממשלה, רוב האזרחים הערבים לא מאמינים בפתרון שתי המדינות. בינוני מינוס הוא הציון הכללי שהם נתנו לממשלה. כל הנתונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/12/21 10:25 י בטבת התשפב

סקר: פחות מרבע מהציבור הערבי מאמין בפתרון שתי המדינות
גדר ההפרדה ליד מעבר תרקומיא, צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

מחקר עמדות חדש בציבור הערבי מעלה נתונים מפתיעים מתוך הציבור הערבי בישראל. הנסקרים נשאלו אודות התנהלותה של הממשלה, תפקידה של רע"מ בתוכה ואיחוד חוזר עם הרשימה המשותפת. הם נשאלו גם על הסכמי אברהם ותכונית הממשלה לטיפול בחברה הערבית. נתונים מפתיעים עולים גם כאשר הם נשאלו על פתרונות לסכסוך ישראלי-פלשתיני.

מחקר העמדות נערך על ידי תכנית קונרד אדנאואר לשיתוף פעולה יהודי-ערבי הפועלת מטעם קרן קונרד אדנאואר במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב. הסקר בוצע באמצעות מכון יאפא, בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הערבית הבוגרת בישראל.

הממצאים העיקריים: 

  • רוב הנסקרים (56.2%) מחזיקים בדעה שעל רע"מ לבקש תפקיד מיניסטריאלי בממשלה (שר או סגן שר) ולא להסתפק בהצטרפות לקואליציה. 
  • הציון הכללי שהציבור הערבי מעניק לממשלה הוא "בינוני מינוס" (2.37 בסולם של 1 עד 5). 
  • רמת האמון של האזרחים הערבים ביחס ליישום תוכנית הממשלה למאבק בפשיעה ביישובים הערביים נמוכה מאוד (2.13 בסולם של 1 עד 5), וכך גם ביחס ליישום תוכנית החומש החדשה (לשנים 2022–2026) לפיתוח כלכלי של החברה הערבית (2.29 בסולם של 1 עד 5).
  • בעקבות האירועים האלימים בחודש מאי, 51.8% מהנסקרים סבורים כי היחסים בין הערבים ליהודים במדינה נפגעו מאוד.
  • בחלוף שנה לחתימת "הסכמי אברהם" הציבור הערבי חצוי בעמדתו ביחס לשאלה אם ההסכמים יתרמו ליציבות הפוליטית במזרח התיכון; רוב הנסקרים (63.2%) סבורים כי ההסכמים לא יקדמו בעתיד הסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים; לעומת זאת, 55.8% מהנסקרים סבורים כי הסכמי הנורמליזציה הם התפתחות חיובית מבחינת האזרחים הערבים במדינה.

ממצאים נוספים:

  • 40.5% מהנסקרים סבורים שהשתלבותה של רע"מ בממשלה תוביל לעלייה בשיעור ההצבעה של האזרחים הערבים בבחירות הבאות, ורק 22.7% סבורים כי שיעור הצבעתם עשוי לרדת.
  • מחצית הנסקרים (51%) סבורים שהקואליציה הנוכחית לא תחזיק מעמד במשך ארבע שנים מלאות עד הבחירות הבאות. רק 29.1% סבורים כי הממשלה הנוכחית תכהן לאורך כל התקופה.
  • רוב גדול של הנסקרים (71.4%) תומכים באיחוד מחודש בין הרשימה המשותפת – חד"ש, תע"ל ובל"ד לבין רע"מ. ורק 23.7% סבורים כי איחוד כזה איננו רצוי.
  • הדעות בציבור הערבי חלוקות בעניין הפתרון הריאלי לסכסוך הישראלי-פלסטיני: 23.7% מאמינים בפתרון שתי המדינות על יסוד קווי 1967, 26.0% סבורים כי הפתרון הוא מדינה אחת, פלסטינית-יהודית, מהים עד הנהר, ואילו 37.9% סבורים כי אין פתרון באופק והמצב יישאר בעינו.
  • 61.1% מהנסקרים אמרו שאילו נערכו היום הבחירות לכנסת הם היו משתתפים בהן, ו-32.9% אמרו שלא היו משתתפים. בשקלול תשובות הנסקרים, שיעור ההצבעה המשוער הוא 49%.

ד"ר אריק רודניצקי, מתכנית קונרד באוניברסיטת תל אביב, אמר: "המחקר החדש ממחיש את התהפוכות שמתחוללות בחברה הערבית, שמצד אחד רוצה להגביר את ההשתלבות בחברה הישראלית ולהיות שחקן משמעותי בקואליציה ובממשלה, ומן הצד השני מביעה חוסר אמון בממשלה וביכולתה לשנות את המציאות ולדאוג לרווחתם של האזרחים הערבים. תוכניות ממשלתיות לפיתוח החברה הערבית הן צעד חיובי, אך המבחן הוא בביצוע".

הממשלה צריכה לאמץ רטוריקה חיובית ומכילה כלפי אזרחים הערבים, במיוחד שהרושם השלילי והקשה של אירועי חודש מאי ממשיך ללוות רבים בחברה ערבית, יותר ממה שרבים בחברה הישראלית נוטים לחשוב. ככל שהקואליציה תאריך ימים, והנציגים הערבים בתוכה ימלאו תפקיד משמעותי, כך יגבר הסיכוי שאחוז ההצבעה במגזר הערבי יעלה בבחירות הבאות, במיוחד על רקע השפל ההיסטורי שנרשם בבחירות האחרונות, 44.6%", הוא מוסיף.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן