מנהריה לתל אביב בפחות משעה, התוכנית שתקצר את הדרך למרכז יוצאת לדרך

הוועדה לתשתיות לאומיות החלה לקדם את התוכנית להכפלת מסילות החוף. התכנית כוללת הוספת שתי מסילות מהירות בתת-הקרקע ומנהור שתי המסילות הפרבריות הקיימות. הנסיעה מתחנת חוף הכרמל בחיפה עד לתל אביב תארך כ-30 דקות

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/21 17:49 ט בטבת התשפב

מנהריה לתל אביב בפחות משעה, התוכנית שתקצר את הדרך למרכז יוצאת לדרך
רכבת ישראל, צילום: רכבת ישראל

הוועדה לתשתיות לאומיות שבמנהל התכנון הודיעה היום (ב') על הכנת התוכנית לתוספת מסילה שלישית ורביעית בתחום העיר חיפה. מדובר בתוכנית הממשיכה את המקטע להכפלת מסילת החוף בין תחנת חוף הכרמל בחיפה לשפיים, שאושרה בחודש דצמבר 2020 להעברה להערות והשגות הציבור.

מחיפה לתל אביב בחצי שעה

הוועדה דנה במספר חלופות להתוויית המסילות בתחומי חיפה, ביניהן חלופת השדרה, חלופת האצטדיון, וחלופת המנהור לאורך המוקדים המטרופוליניים בעיר. לאחר שהוצג מסמך בחינת חלופות בתחום חיפה נבחרה חלופה המתווה שתי מסילות מהירות לצד שתי מסילות פרבריות בתת-הקרקע, בתוואי דומה לקיים היום, עם 4 תחנות בחיפה - לב המפרץ, קריית הממשלה (תחנת השמונה לשעבר), בת גלים (פרברית בלבד), וחוף הכרמל.

מדובר ברכבת מהירה מסוג שעדיין לא קיים בארץ, וקידומה מהווה ביטוי לחשיבה אסטרטגית ארוכת טווח המבקשת לקרב בין 4 המטרופולינים, באמצעות קיצור משמעותי של משכי הנסיעה ברכבת. משך הנסיעה מנהריה לתל אביב בחלופה זו יהיה כ-54 דקות, לעומת שעה וארבעים היום. הנסיעה מתחנת חוף הכרמל בחיפה לתל אביב ברכבת המהירה תארך כ-30 דקות, עם עצירה אחת בלבד של חלק מהרכבות בחדרה. הרכבות הפרבריות ימשיכו לשרת את כל התחנות בדרך.

תדירות גבוהה וזמני המתנה קצרים יותר

מינהל התכנון תמך לאורך כל הדרך בחלופת תוואי המסילות בתת-הקרקע, ולא על פני הקרקע לצורך קידום שירות מיטבי ומהיר למרכז מטרופולין חיפה. הוועדה סברה כי קביעת המסילות המהירות והפרבריות באותו פרוזדור מסילתי מאפשר שירות רכבתי מיטבי, תדירות גבוהה יותר וזמני המתנה קצרים יותר, ולפי תחזיות רכבת ישראל לשנת 2040, נותן מענה למירב הביקושים של הנוסעים ברכבת בקו זה הן לכיוון צפון והן לכיוון דרום.

החלופה הנבחרת תואמת לתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל ל-2040 ולמדיניות התכנון הארצית, לחיבור בין ארבעת המטרופולינים בישראל. התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל צופה 350 מיליון נוסעים בשנה ברשת הרכבות בשנת 2040.

יו"ר מטה הדיור הלאומי ויו"ר הוות"ל, שלומי הייזלר: "מדובר בתוכנית שתזניק קדימה את כלל מטרופולין חיפה, חיבור רכבתי חשמלי, מהיר ויעיל מלב המטרופולין לרשת הרכבות המהירה. התוכנית תנגיש את העיר חיפה לים, תעודד התחדשות עירונית ותוביל לתוספת משמעותית של יחידות דיור ושטחים פתוחים בלב העיר חיפה".

מתכננת הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון, נאוה אלינסקי-רדעי, אמרה: "מדובר בבשורה חשובה לעיר חיפה. כיום מסילות הרכבת מהוות חיץ בין חיפה לים והתוכנית תאפשר את חיבור העיר חיפה לנכס העיקרי שלה - הים. לאחר שנים של דיונים הוועדה לתשתיות לאומיות הכריעה ששתי המסילות המהירות יעברו בתוך העיר חיפה בתת הקרקע. עתה תוכל העיר לתכנן את עתידה העירוני, כשיש וודאות לגבי תוואי המסילה המהירה".