המבנה הישראלי הראשון ביהודה ושומרון מתעורר לחיים

בשיחה בבית אל לפני 27 שנה סיפר הרב שלמה גורן כיצד שיכנע את בן גוריון להקים את המבנה, ששימש לאחר מכן את ראשוני המתיישבים בבית אל. המבנה עתיד לשמש בית הכנסת של השכונה החדשה בבית אל, ראש המועצה שי אלון: "מרגש בצורה יוצאת דופן"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/21 15:49 ט בטבת התשפב

המבנה הישראלי הראשון ביהודה ושומרון מתעורר לחיים
בית הכנסת ב-1977, צילום: גיורא וייס

בחטמ"ר בנימין שכן לו מבנה שבשנים האחרונות היה סגור, נטוש ובסכנת הריסה, אבל מאחוריו סיפור מרתק שמתעורר לחיים בימים אלו ממש. על פי שיחה שמסר הרב גורן זצ"ל בבית אל לפני 17 שנים מדובר במבנה הראשון שבנתה ישראל ביו"ש לאחר מלחמת ששת הימים.

דוד נזרי, מנהל מחלקת הדת בבית אל ומי ששמע מהרב גורן על כך שזהו המבנה הראשון שנבנה ביו"ש על ידי מדינת ישראל לאחר מלחמת ששת הימים, אמר: "זכינו לארח ביום העצמאות תשנ"ד את כבוד הרב הראשי לישראל, הגאון הרב שלמה גורן זצ"ל, בישיבת בית אל", מספר נזרי, "באותה שיחה, סיפר לנו הרב זצ"ל על ימי מלחמת ששת הימים ועל הניסים הגדולים שנעשו עימנו עם סיומה של המלחמה ושחרור יהודה, שומרון והרי בנימין.

"הרב פנה לדוד בן גוריון ואמר לו: "זכינו לשחרר את הרי בית אל מקום אשר נאמרה בו ליעקב אבינו, ההבטחה הגדולה: "הארץ אשר אתה שוכב עליה, לך אתננה ולזרעך... והשיבותיך אל האדמה הזו". הנה התקיימה הבטחת הקב"ה לישראל ושבנו בשלום לכל המקומות הללו".

"עתה עלינו להשלים את חלקנו ולקיים את נדרו של יעקב אבינו: "האבן הזאת אשר שמתי מצבה – יהיה בית א-לוקים". בן גוריון הקשיב וכאיש תנ"ך מובהק, נענה מיד. הרב אמר לו שצריך משהו רציני וגדול כראוי למדינה ריבונית, ומיד החלו בבניית בית כנסת בבית אל. זה היה המבנה הראשון שהוקם על ידי מדינת ישראל אחרי מלחמת ששת הימים".

בית הכנסת היום

בית הכנסת היום צילום: דוד נזרי


בשנת 1977 בזמן העלייה לקרקע של ראשוני המתיישבים בבית אל נערכו במקום תפילות ואף ניטע עץ בכניסה ע"י הרב צבי יהודה זצ"ל. בית כנסת הצבאי שימש את המתיישבים שגרו במחנה הצבאי והתפללו בו יחד עם החיילים.

כעת, המבנה שהועבר לאחרונה לידיה של מועצת בית אל, אמור להפוך לבית הכנסת של השכונה החדשה הנמצאת בשלבי בנייה מתקדמים מאוד בבית אל ובה 300 יחידות דיור ולמעשה לחזור לייעודו המקורי.

דוד נזרי מנהל מחלקת דת בבית אל: "המבנה הייחודי בעל צורת מגן הדוד, היה סגור, נטוש ובסכנת הריסה וכעת אנו שמחים וגאים לעשות את המאמץ על מנת לשמר אותו כבית כנסת, בשכונה החדשה שנבנית בימים אלו". ראש מועצת בית אל שי אלון: "מרגש בצורה יוצאת דופן לראות את בית הכנסת החשוב הזה, בעל המשמעות ההיסטורית, שב לייעודו כמקום תפילה ליהודים שחזרו לארץ אבותיהם".