מחדל מתמשך: בכל יום נבנים שבעה מבנים פלשתיניים בלתי חוקיים

שדולת ארץ ישראל בכנסת התכנסה לדיון על המערכה על שטחי יהודה ושומרון. מנכ"ל תנועת רגבים, מאיר דויטש חשף את הנתונים העדכניים של המצב בשטח: "מחדל בסדר גודל של יום כיפור" | אורית סטרוק: "אין מנוס אלא למנות פרויקטור למערכה הזו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/12/21 12:52 ט בטבת התשפב

מחדל מתמשך: בכל יום נבנים שבעה מבנים פלשתיניים בלתי חוקיים
עין יברוד, סמוך לעפרה, צילום: Gili Yaari /Flash90

שדולת ארץ ישראל התכנסה הבוקר (ב') לדיון על המערכה על שטחי יהודה ושומרון. בדיון השתתפו שני ראשי השדולה, חברי הכנסת אורית סטרוק ויואב קיש. סטרוק פתחה את כינוס החירום של השדולה בהקרנת סרטון של ראש ממשלת הרשות הפלשתינית, מוחמד אשתייה.

"יש צוות במשרד ראש הממשלה, ושמו צוות שטחי C. משימתו לייצר אפשרויות ולייצר השקעה, גם את הכספים ממדינות זרות - לטובת פרויקטים בשטחי C. לאור הקיפאון המדיני, עלינו לחזק את עמידת אנשינו בשטח", נראה אשתיה אומר. 

לאחר הקרנת הסרטון, אמרה סטרוק: "תודה לראש הממשלה הפלשתיני, ששם את הדברים על השולחן. הרשות הפלשתינית מנהלת נגדנו מערכה, עתירת משאבים, מלחמה, שמנוהלת ממשרד ראש הממשלה שלהם, ושמטרתה המוצהרת: כיבוש הארץ, נסיגה ישראלית מחבלי יו"ש, ולא בהסכם. מול המערכה הזו ישראל לא נלחמת".

סטרוק הדגישה כי הכנס לא נועד לתקוף את הממשלה הנוכחית כי מדובר במחדל מתמשך של שנים. "הוא כן כנס חירום שנועד לגרום לממשלה הנוכחית לפעול חזק ומהר, כי הגענו למצב קריטי, וכי במצב הקריטי הזה שר הביטחון פועל בקום ועשה למען האינטרס של האויב. ואת זה חייבים לעצור".

"אין מנוס: חייבים בראש ובראשונה להגדיר את המצב כמערכה, ולהגדיר את האינטרס הישראלי במערכה הזו: מניעת נסיגות ומניעת שינויי-גבול דה-פקטו. אין מנוס אלא למנות פרויקטור למערכה הזו, בדיוק כמו שמינו את יואב סגלוביץ כפרויקטור לניהול המערכה נגד הפשיעה במגזר הערבי. פרויקטור עם משאבים, תקציבים, תקנים, תכניות עבודה, חקיקה, שולחנות עגולים, כל מה שצריך שמנהלים מערכה".

יואב קיש אמר: "הדיון הזה ממוקד בכל מה שקורה בשטחי C ובמהלכים שלהם להשתלט על השטח. זה לא משהו שהתחיל אתמול אלא כבר הרבה זמן. אנחנו בקרב ארוך מתקופת אוסלו. לצערי בשנים האחרונות אנו רואים מגפה של הפלסטינים לפעול יותר מהר מאיתנו. אם לא נעצור זאת עכשיו, גם בשנים הבאות לא יהיה לנו מה לעשות".

"אנו יוצאים מכאן בקריאה מאוחדת של כל אוהבי ארץ ישראל – חייבים לעצור את הפסד השטח, זאת בכייה לדורות. הדרך היחידה לשינוי המגמה זה פוקוס מרכזי של הממשלה, מינוי פרויקטור ושינוי התנהלות שר הביטחון שמאשר תכניות השתלטות דרך המינהל האזרחי".

"הרשות מעצבת את גבולות המדינה הפלשתינית"

מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים חשף בכנסת נתוני מיפוי חדשים שערכו בארגון, ובהם היקפי הבניה הפלשתינית הבלתי חוקית בשטח: בין השנים 2019-2021 הקימו הפלשתינים 5,097 מבנים לא חוקיים חדשים, באזורים הנמצאים תחת שליטה מלאה של מדינת ישראל. המשמעות היא כי בכל יום נוספים כ-7 מבנים חדשים בשטח. סך כל המבנים הפלסטינים הבלתי חוקיים הינו 72,274.

במקביל, נמסר מרגבים, נרשמה בתקופה זו השתלטות חקלאית פלשתינית נוספת על קרקעות בשליטה ישראלית, בהיקף של 7,125 דונם, והגיעה בסך הכל ל-93,071 דונם. הפעילות החקלאית כוללת עיבוד של שטחי ענק בתוליים, נטיעת מאות אלפי עצים בכל שנה, פריצת דרכים חקלאיות בהיקף שנתי של עשרות קילומטרים, והכשרת בורות מים להשקיה. כאשר מתבצע עיבוד חקלאי רציף הקרקע עוברת בפועל לידי הפלסטינים. 

בניה בלתי חוקית | צילום: רגבים

הצד החיובי יותר בנתונים: ירידה מסוימת בהיקף הבניה הפלשתינית הבלתי חוקית מהתקופה המקבילה שבין 2017 ל-2019, אז הוקמו 7,957 מבנים חדשים לא חוקיים - 11 מבנים ביום, בממוצע, אולם ההשתלטות החקלאית על הקרקע נותרה כמעט זהה.

אחד ההסברים שמעניקה רגבים לירידה בהיקף הבניה מול היקף ההשתלטות החקלאית שנותרה בעינה, היא ההחלטה של האיחוד האירופי להעביר את כובד המשקל של כספי התמיכה, ובמקום שישמשו לבניה חדשה, הם יופנו למימון המערכה המשפטית למניעת אכיפת החוק כנגד הבניה הבלתי חוקית, וכן לטובת ההשתלטות החקלאית, התופסת מקסימום שטח במינימום השקעה. 

"הרשות הפלשתינית מעצבת במו ידיה את גבולות המדינה הפלשתינית וקובעת לישראל עובדות בשטח. זה אירוע אסטרטגי ממדרגה ראשונה, שממשלות ישראל האחרונות עומדות מולו כמעט באפס מעשה. זה מחדל בסדר גודל של יום כיפור", אומר דויטש.

צילום: רגבים