מלחמה בקורונה פרופסור גבי ברבש: "הדרך היחידה היא לחייב חיסונים"

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר מתייחס לסוגיה השנויה במחלוקת, ואומר כי יש להחיל חובת חיסונים. "מי שלא מחוסן שישב בבית, שידביק את בני ביתו, ושלא ידביק את הציבור הרחב" | חיסון רביעי? "אני יודע שמדברים על זה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/12/21 09:54 ט בטבת התשפב

פרופסור גבי ברבש: "הדרך היחידה היא לחייב חיסונים"
"הדרך היחידה היא לחייב חיסונים", צילום: Michael Giladi/Flash90

במהלך הערכת מצב בעניין נגיף הקורונה וזן האומיקרון שהתקיימה ביום חמישי האחרון, ראש הממשלה נפתלי בנט הנחה את גורמי המקצוע לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים. הבוקר (ב') גם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, הפרופסור גבי ברבש, התייחס לסוגיה השנויה במחלוקת.

"הדרך היחידה היא לחייב חיסונים - אין ברירה. חלק מהציבור לא יאהב לשמוע את זה", אמר ברבש בראיון שנערך ב-103FM. עוד הוא אמר: "באקסטרים - מי שלא מחוסן שישב בבית, שידביק את בני ביתו, ושלא ידביק את הציבור הרחב".

זן האומיקרון ממשיך להתפשט, ונכון למוצאי שבת זוהו בישראל 55 מאומתים. "הוא פוגע באוכלוסייה צעירה. הסיכוי שנראה באוכלוסייה הצעירה מחלה קשה, בטווח כל כך מהיר אחרי ההדבקה, הוא לא גדול. החשש הוא מפגישה של הווירוס הזה עם אוכלוסייה יותר מבוגרת ולא מחוסנת".

על מתן חיסון רביעי נגד קורונה, אמר ברבש: "אני יודע שמדברים על זה. כרגע זה נראה שכל חצי שנה נצטרך חיסון. יכול להיות שהחיסון הבא יהיה נגד האומיקרון".

המומחים לא ממליצים על חיסון רביעי

צוות הטיפול במגיפות והוועדה המייעצת לחיסונים דנו אמש בצמצום פרק הזמן בין המנה השנייה למנה השלישית ומתן מנת בוסטר רביעית לאוכלוסייה הבוגרת. מהחלטות הוועדה עולה כי בשלב זה יוארך משך ההחלמה למאומתי האומיקרון ובנוסף, קבלת מנת החיסון תתרחש שלושה חודשים מאז ההחלמה.

בשלב הזה הוחלט שלא להמליץ על מתן מנת בוסטר נוספת, חיסון רביעי למדוכאי חיסון או אוכלוסייה מבוגרת. בנוסף, הוחלט לא להמליץ על קיצור מועד מתן בוסטר לאחר חיסון שני ל – 3 חודשים, מתן מנת חיסון נוספת למחלימים שחוסנו פעם אחת ו מתן בוסטר למי שחוסן פעמיים וחלה. חברי הוועדה הסכימו כי יש לצורך לעודד את התחסנות האוכלוסייה אף במנה השלישית, ולחזק את ההגנה על האוכלוסייה שבסיכון. 

(בנט בפתח ישיבת הממשלה)

בפתח ישיבת הממשלה אתמול התייחס בנט להמשך הטיפול היערכות באומיקרון. "אנחנו שבועיים אחרי וה"אומיקרון" אכן מדאיג מאוד. באירופה נכנסים לתקופת החגים תחת הגבלות מאוד משמעותיות, בחלק מהמדינות גם סגרים, ותחת אובדן שליטה בתחלואה. אנחנו יודעים כבר שהאומיקרון נכנס ונמצא בישראל, אבל כרגע, בעקבות הצעדים שלנו, במספרים עדיין קטנים יחסית. לא מסובך להבין שאם נתב"ג יהיה פרוץ לרווחה, המספרים יזנקו מהר", הוסיף בנט.

"האסטרטגיה שלנו מורכבת משני מרכיבים: אחד - לעכב ככל האפשר את כניסת ה"אומיקרון" לישראל דרך הידוק הגבולות, ושתיים - לנצל את הימים היקרים האלה כדי להגביר את החיסוניות של כל אזרחי מדינת ישראל. האמת היא שכרגע אנחנו לא מספיק מוגנים".