הקורונה עדיין כאן חוקרים מזהירים: הגל החמישי החל בישראל

דו"ח של האוניברסיטה העברית קובע כי הגל החמישי של נגיף הקורונה כבר התפרץ, ויש לפעול בהקדם כדי לצמצם את ההדבקות. בין ההמלצות: הגברת האכיפה על התו הירוק ועידוד התחסנות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 10/12/21 10:19 ו בטבת התשפב

חוקרים מזהירים: הגל החמישי החל בישראל
רופאים במחלקת קורונה. ארכיון, צילום: David Cohen/Flash90

התפרצות הווריאנט החדש, אומיקרון, שהתגלה לאחרונה במדינות אפריקה, הביאה להטלת הגבלות בישראל, אולם, נראה שכל זה עדיין לא מספיק. חוקרי האוניברסיטה העברית הגישו אמש (ה') דו"ח לראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, למל"ל ולד"ר שרון אלרואי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. מהדו"ח עולה כי חוקרי האוניברסיטה העברית מזהירים כי הגל החמישי החל בישראל, וכי יש לעכב את התפרצות הזן החדש אומיקרון, זאת כדי לאפשר איסוף מידע אמין להמשך פעולה.

החוקרים ציינו כי העלייה הנוכחית מובהקת וכי לראשונה השבוע המגיפה מתפשטת בכל המגזרים ושכבות הגיל. יחד עם זאת, הם אינם בטוחים באשר לסיבת ההתפרצות, ומונים מספר סיבות אפשרויות. בין הסיבות שנמנו מופיעה ירידה ברמה החיסונית של האוכלוסייה, עלייה בהדבקות בבתי משפחות צעירות (בהם ריכוז האוכלוסיות בעלות החיסוניות הנמוכה ביותר), או מהגברת ההדבקות בבתי הספר.

החוקרים בדו"ח נתנו מספר המלצות: 

  • יש לעכב ככל הניתן את התפשטות האומיקרון בישראל, זאת באמצעות המשך ההגבלות בכניסה לארץ. הזמן שנרוויח יאפשר לאסוף מידע בקשר לנחיצות של מנה רביעית או חיסון מותאם לאומיקרון. 
  • יש להוריד את מקדם ההדבקה כעת, כדי שבמקרה ותיווצר התפרצות אומיקרון, בתי החולים לא יהיו עמוסים, וניתן יהיה להמשיך ולהשתמש בשיטות רכות להקטנת ההדבקות.
  • יש להגביר את אכיפת התו הירוק והמסכות, ולבחון השפעת שינוי מדיניות בבתי הספר על ההתפרצות בילדים הנמשכת כבר כחודש.
  • יש לזרז את התחסנות האוכלוסייה, כמו גם את מנת הבוסטר חמישה חודשים אחרי החיסון השני. 
  • יש לתחקר התפרצויות מקומיות באמצעות מפקדת אלון ולפרסמן.


להורדת הקובץ

בהערכת מצד שהתקיימה אתמול, הוחלט על הוחלט על הגברת האכיפה בעניין התו הירוק באמצעות ברקוד, בדגש על מתן דו"חות באופן מיידי, ללא התראות, למפרים את הכללים. המשרד לביטחון פנים יוביל את ההיערכות למול משטרת ישראל. ראש הממשלה אף הנחה את גורמי המקצוע לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים.