לא לוקחים לריאות עשן אסור: ניו זילנד בהחלטה חריגה נגד סיגריות

הממשלה הזרה הודיעה שבכוונתה לאסור מכינת סיגריות בשטח המדינה, כאשר בכל שנה יעלה הגיל המותר באופן הדרגתי. "אנחנו רוצים לוודא שאנשים לעולם לא יתחילו לעשן. ככל שהם יתבגרו, הם והדורות הבאים לעולם לא יהיו רשאים לקנות באופן חוקי טבק"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/12/21 14:20 ה בטבת התשפב

עשן אסור: ניו זילנד בהחלטה חריגה נגד סיגריות
צילום: shutterstock

מדינת האיים באוקיינוס השקט ידועה במדיניות אפס סובלנות כלפי נגיף הקורונה, ועל כן הנהיגה סגרים נוקשים לאחר שהתגלו מקרים בודדים של הידבקויות. עתה, ניו זילנד מכריזה חרם על אתגר חדש שמאיים גם הוא על בריאות הציבור, כאשר הכריזה היום (ה') על כוונתה לאסור קניית סיגריות בשטחה. 

בצעד ראשון שקורא תיגר על אוכלוסיית המעשנים במדינה, אט אט יעלה בהדרגה הגיל המינימלי לקניית מוצרי טבק, כאשר נכון לעכשיו נערים ונערות מתחת לגיל 18 לא מורשים לקנות סיגריות. החל משנת 2027, יעלה הגיל המינימלי מדי שנה. "אנחנו רוצים לוודא שאנשים לעולם לא יתחילו לעשן. ככל שהם יתבגרו, הם והדורות הבאים לעולם לא יהיו רשאים לקנות באופן חוקי טבק, משום שהאמת היא שאין שום גיל שבו בטוח להתחיל לעשן", אמרה השרה איישה וראל ממשרד הבריאות. 

צילום: shutterstock

לא מדובר בצעד הראשון המדינה נגד עישון, כאשר כבר בשנת 2004 אסרה עישון בברים. בעתיד צפויה ממשלת ניו זילנד, בראשות ג'סינדה ארדרן, לפעול חוקית גם כדי להגביל את מספר החנויות שבהן מותר למכור סיגריות, ולהפחית את הניקוטין ככל האפשר כדי למנוע התמכרות. 

בסוף החודש שעבר נכנס לתוקפו הצו המטיל מס קנייה על נוזל לסיגריות אלקטרוניות וסיגריות אלקטרוניות שאינן ניתנות למילוי חוזר (חד פעמיות), המקביל בשיעורו למס המוטל על מוצרי טבק אחרים. הצו הוא תולדה של מהלך מתואם בין רשות המסים למשרד הבריאות ומטרתו לצמצם את הצריכה של סיגריות אלקטרוניות המעלות את הסיכון למחלות לב ומחלות נשימה. המשמעות:  עלייה של 360% מהמחיר הסיטוני השכיח.