שרף דלת של בית וקיבל שמונה שנות מאסר

אדם שנטל הלוואה מהשוק האפור ולא החזיר אותה בזמנה שגרם לנותני ההלוואה לשרוף את דלת ביתו. בתוך הבית לא שהה החייב, אלא שלושת אחיו בגילי 6-13, שקפצו מחלון הדירה. על הנאשמים נגזרו 6 ו-8 שנות מאסר

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/21 18:40 א בטבת התשפב

שרף דלת של בית וקיבל שמונה שנות מאסר
דלת שרופה, צילום: משרד המשפטים

שוקי קוסטיקה עסק במתן הלוואות. במועד שאינו ידוע נטל החייב הלוואה ובגינה נותר חייב לקוסטיקה סכום של כ 7,000 שקלים. לאחר שהחייב לא שילם את חובו, הגיע קוסיטקה לביתו של החייב מצויד בפטיש. באותה העת שהו בבית אמו של החייב ובן זוגה אשר טענו בפניו כי החייב לא בבית וביקשו ממנו לעזוב. למרות האמור, החל קוסטיקה להכות באמצעות פטיש את דלת הבית, זאת במטרה להניע את החייב לשלם את חובו ולהפסיק לדבר עליו סרה.

כיוון שגם לאחר האירוע המדובר לא שולם החוב, החליטו קוסטיקה וצרוינסקי להצית את הדירה בה התגורר החייב. במהלך מאי 2019 בעוד שלושת אחיו הקטינים של החייב (13,12,6) שוהים לבדם בדירה, הגיעו השניים עוטים קסדות לראשם והחלו לבעוט ולהלום בדלת בחוזקה. אחותו (13) של החייב ניגשה לדלת והבהירה להם כי החייב אינו מתגורר עימם וכי היא ילדה ואין ברשותה מפתח לדירה.

בתגובה לכך שפכו השניים בנזין על הדלת והשטיחון (כאשר חלקו בתוך הדירה) והבעירו את דלת הדירה. האש שאחזה בדלת חדרה אל תוך הדירה והציתה את נעליה של האחות. בעת שדלת הדירה עולה באש ברחו הקטינים לחדר הכביסה וקפצו מחלון הדירה בעוד הקטינה בת ה 13 נושאת על גבה את אחיה בן ה-6.

בגזר הדין קבע בית המשפט כי: "...עבירת סחיטה בכוח, שלעיתים מלווה באיומים או בהיזק לרכוש, מאפיינת התנהגות של העולם תחתון, פוגעת באושיות סדרי החברה ומחייבת הטלת עונש ממש של מאסר בפועל, שיאפשר הרתעה ועידוד של קורבנות העבירה לשתף פעולה עם רשויות החוק... יש ביסודות ההתנהגות שבעבירה זו משום הטלת אימה ופגיעה בביטחון האישי של נפגע העבירה ושל הציבור בכללותו. הפעלת כוח והפחדה לשם פתרון סכסוך או כדי להתעשר על חשבון האחר שלא כדין תוך נטרול מערכת החוק והמשפט והשלטת אימה והפחדה, הן דרכים שיש לסלוד מהם ולהוקיע אותם".

"אך לא די בכך; במכלול נסיבות הקשורות בביצוע העבירות, יש להביא בחשבון גם את התנהלות הנאשמים לאחר מעשה, עוד באותו הלילה, שלאחר אירוע ההצתה....היינו שעות אחדות לאחר אירוע ההצתה, נשלח לנאשם 1 (קוסטיקה) קישור לידיעה על ההצתה בחולון....עם קבלת הקישור לאותה הידיעה, פתח נאשם 1 ב"מסע יחצ"ני" ושיגר את הידיעה שפורסמה לאחרים, ככל הנראה לבעלי חוב שביקש להרתיע תוך כדי רמיזה ברורה ש"כך ייעשה לאיש" שאינו משלם את חובותיו או למי שיצא קצפו עליו, למען יראו וייראו. גם ההתכתבות בין הנאשמים , בינם לבין עצמם, כפי שצוין בהכרעת הדין, הצביעו על כך שהשניים כלל לא הופתעו לשמע הידיעה, ולא ניכר זעזוע או חרטה מצדם", נכתב בהמשך.

על קוסיטקה נגזר 8 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס בגובה 12,000 שקלים ופיצויים בגובה 25,000 שקלים לכל אחד משלושת הקטינים. על צרוינסקי נגזר שש שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, קנס בגובה 10,000 שקלים ופיצוי בגובה 20,000 שקלים לכל אחד משלושת הקטינים.