בכיר בארגון הבריאות העולמי: החיסונים יכולים להתמודד עם האומיקרון

גורם בכיר באגון הבריאות העולמי אמר, כי לא יהיה צורך בפיתוח חיסון חדש למאבק בזן החדש, אלא רק צריך לעשות התאמות לחיסונים הקיימים | ראש מטה בריאות הציבור בישראל אמרה מנגד: "חשד ברמה הביולוגית לפוטנציאל פגיעה ביעילות החיסון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/12/21 16:01 כז בכסלו התשפב

בכיר בארגון הבריאות העולמי: החיסונים יכולים להתמודד עם האומיקרון
חיסון נגד קורונה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גורם רשמי בארגון הבריאות העולמי אמר היום (ד') כי לא יהיה צורך בפיתוח חיסון חדש למאבק בזן אומיקרון, וכי די בהתאמות לחיסונים הקיימים. לדברי אותו גורם, אין ראיות שבידן להצביע על ירידה ביעילות החיסונים הקיימים מול הזן חדש.

המוטציה אמנם נפוצה יותר מזן הדלתא אך אין הבדל דגירה משמעותי בניהם. עד כה 24 מדינות דיווחו על המצאות הזן. מידע מקדים מעיד כי בדיקות ה-PCR לא הושפעו בצורה משמעותי מהזן.

ראש מטה בריאות הציבור: "קיים פוטנציאל הידבקות גבוה מאוד"

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות הסבירה הבוקר את תפיסת משרדה בנוגע לזן החדש: "הזיהוי של וריאנט האומיקרון מדליק לנו נורה אדומה כי יש לו הרבה מאוד מוטציות וזה מה שמייצר אצלנו חשד ברמה הביולוגית לפוטנציאל פגיעה ביעילות החיסון. ראינו שינויים דומים גם באלפא, ביתא ואחרים- אבל שם היו בין 1-3 מוטציות וכאן זוהו כבר 15 מוטציות באותו חלבון, זה קריטי לנוגדנים שהגוף שלנו מייצר".

גנס הציגה גם נתונים מכל העולם שמעוררים דאגה: "בדרום אפריקה הווריאנט הזה זוהה בתוך שבועיים ב- 75% מכלל הדגימות, הוא דחק את הדלתא הצידה וניכר שהוא הרבה יותר מדבק ממנו, מספר המאומתים שם עלה פי 7 בשבועיים, התמותה פי 4. 64 מדינות כבר דיווחו על קיומו של הווריאנט בשטחן. זו תמונה מדאיגה מאוד שמעידה על פוטנציאל הידבקות גבוה מאוד".

לבסוף סיכמה את הערכות המשרד ביחס לנגיף: "אנחנו לא רואים כרגע תחלואה קשה בקרב מתחסנים אבל אנחנו עדיין לא יודעים להגיד במדויק מה פוטנציאל ההדבקה של מחוסנים ומחלימים בווריאנט הזה ולכן עד שזה יתברר ביקשנו להטיל חובת בידוד מקוצרת גם למחוסנים ומחלימים שחוזרים מחו"ל, מכל מדינות העולם. בדיקה שלילית שתתבצע ביום השלישי מיום הנחיתה תשחרר את המבודד".

חנוכה בקורונה, ארכיון

חנוכה בקורונה | ארכיון צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

בתום ביקור שערך אתמול בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לחשש מהתפשטות האומיקרון בישראל, וביקש להרגיע את הציבור: "כבר עכשיו יש אינדיקציות ראשוניות מסוימות שמי שמחוסן בבוסטר יהיה מוגן בדרגה גבוהה גם מפני הזן הזה".

השר הוסיף כי "החיסון הוא ממש קריטי עכשיו. מי שיפגוש את הווריאנט שהוא חשוף ללא חיסון, ישים את עצמו בסיכון מיותר. העצירה של התיירות לישראל זמנית, ל-14 ימים. לא נאריך אותה בצורה אוטומטית, ולא מעבר לזמן הקצר שיידרש".