מעיין אדם בדיון על הקפאת ביציות: "בהתחלה מאוד נעלבתי"

בניסיון לגרום למדינה להשתתף בטיפולי פוריות לצורך הקפאת ביציות, סיפרה אשת הטלוויזיה על התהליך שהיא עברה בנושא. עוד עלה בוועדה, כי שווי הטיפולים מגיע לעשרות אלפי שקלים ולמדינה כדאי שיהיה אינטרס במימון

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 30/11/21 14:30 כו בכסלו התשפב

מעיין אדם בדיון על הקפאת ביציות: "בהתחלה מאוד נעלבתי"
מעיין אדם, צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות חברת הכנסת נעמה לזימי ערכה היום (ג') דיון בנושא הקפאת ביציות לצורך שימור פוריות. אשת התקשורת מעיין אדם שהשתתפה בדיון, סיפרה כיצד שאלה שהופנתה אליה במסגרת תוכנית הבוקר הציפה אצלה את הנושא. 

כאשר פרופסור יריב יוגב היה שואל אותה "מה עם הקפאת ביציות?", חשפה כי "בהתחלה מאוד נעלבתי. זה נשמע לי משהו נואש ועלוב ומה הקשר שלי לדבר הזה. התדמית של שימור פריון היה דבר מכוער, שאף אישה לא רצתה לקחת אותו על עצמה". אלא שבהמשך היא מגלה כי למעשה מדובר בהעצמת נשים. 

צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

"לגבר יש את ההזדמנות לעשות את הטיול הגדול, ללמוד ולעשות תפקידים ולאישה, בגלל השעון הביולוגי אין את היכולת לעשות את זה. לאישה הרבה מאוד מהשיקולים הם הלידה והשעון הביולוגי ואפשר לבטל את זה. כמדינה אם מאפשרים הקפאה אז ממזערים את האלימות הכלכלית בבית. העובדה שאנחנו משתכרות פחות זה כי אנחנו לא מצליחות להגיע לתפקיד שרצינו". 

טיפולים להקפאת ביציות מגיעים לעשרות אלפי שקלים 

יוזמת הדיון, חברת הכנסת לזימי, הסבירה מדוע למדינה כדאי שיהיה אינטרס במימון הטיפולים. "אחת מכל שש נשים תצטרך לעשות טיפולי IVF, הנתונים הדרמטיים האלו זה משהו שאנו צריכים לדון ולטפל בו. העלות של הטיפולים יכולה להגיע לבין 25-30 אלף שקל. הרבה נשים לא עושות את ההליך משיקול כספי וזה מייצר אחר כך סבל רב בטיפולי פוריות שמאוד יקרים למדינה. לא יכול להיות ששיקול כספי יכנס לשיקולי הורות. זאת סוגיה פמיניסטית. רפואה מונעת עדיפה תמיד על טיפול בבעיה כשהיא מתעוררת, הקפאת ביציות זאת בוודאות רפואה מונעת וצריך להכיר בסוגיה כטיפולי נשים".

עוד הוסיפה אדם, "אני מרגישה כל כך יציבה היום ובשלה להיות אמא וכנראה לא יהיו לי דאגות כלכליות. יש לי היום בית. האימהות שלנו לא התחילו עם בית ואישה שרוצה את זה צריך לאפשר לה. באמצעות הדבר הזה נשים יוכלו להיות 'אול אין' בתפקיד שלהן, נשים יוכלו לחתום גם בצבא קבע. זה לא רק פמיניזם, זה אינטרס של המדינה. נשים רותחות על הרופאים שלהם שלא אמרו להן להקפיא ביציות, אין סיבה למה לא, רק למה כן ובסוף יוצרים עולם טוב יותר ברמה החברתית ואני מאמינה שנחסוך כאן צער וכאב".

פרופסור טליה אלדר גבע מבית החולים שערי צדק הסבירה כי למדינה שווה להשקיע בטיפולים אלו, שכן, "אם 1500 נשים בגילאי 35-39 יקפיאו ביציות בשנה, ובהנחה שרק 10% ישתמשו בהן בגיל 40 ומעלה, יוולדו 40 ילדים, כשההוצאה הממוצעת על כל ילד 60 אלף שקלים, שזה חיסכון של 120 אלף שקל, סה"כ 4.8 מיליון לפחות".