האזינו אחרי 41 שנה: שיר חדש של זמרת המחתרות התגלה בשומרון

סידור אקראי של מחסן במלון אשל בשומרון חשף דפים מצהיבים, שהתגלו בתור שיר חדש של זמרת המחתרת שולמית לבנת. בתה השרה לשעבר: "כל בני המשפחה, אוהבי הארץ כולה, וגאים בהורים שלנו, מהם שאבנו את כל אהבתנו וחיבורנו לארץ הטובה הזו"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/11/21 10:28 כב בכסלו התשפב

אחרי 41 שנה: שיר חדש של זמרת המחתרות התגלה בשומרון
צילום: מלון אשל השומרון

חשיפה מרגשת התגלתה במלון אשל השומרון. בזמן  שאחד מהמנהלים באריאל עסק בסידור אחד המחסנים, הוא גילה ניירות מצהיבים, ועליהם נמצא שיר שהולחן על ידי זמרת המחתרות שולמית לבנת ונכתב על ידי בעלה עזריאל לבנת. זאת ככל הנראה לכבוד חגיגות יום העצמאות בשומרון לפני 41 שנה בשנת 1980.

בשיר, שמדבר על חזון לשומרון, נכתב בין השאר:

"עוד יבוא מבשר להרי שומרון, 
ומן השפלה יעלו עם רב, 
לנטוע כרמים בתופים ובמחול
ולהשיב את מחרוזת בתיו"

הלחן שנכתב על ידי שולמית לבנת נמצא גם הוא בין הדפים המצהיבים, אולם חלקים ממנו חסרים. מנהל אשל השומרון איתר את המוזיקאי שלווה את שולמית לבנת ז"ל - ניר טנא וביקש ממנו לנסות לשחזר את חלקי הלחן החסרים. השניים פנו לאריאל זילבר וביקשו ממנו לבצע את השיר וזה נענה לבקשה בשמחה.

"נרתמנו אני ואורי פלק", מספר אריאל זילבר, "וביצענו את השיר בסגנון הלהקות הצבאיות, בריח ניחוח ישן וחדש. מאוד שמחתי לעשות זאת, לשמח את השומרון וגם להביא שיר שאף פעם לא בוצע והייתה כוונה לבצע אותו, בטח שיר של שולמית ועזריאל לבנת שזה כבוד גדול לבצע שיר שלהם".

אחד האנשים הראשונים שהם ביקשו להשמיע לו את השיר הוא ראש המועצה האזורית שומרון הנוכחי, יוסי דגן. כסגירת מעגל  לאותם חגיגות בהם מסיבה לא ידועה השיר לא הושמע. "זכות ששני לוחמים של המחתרות, שהקימו את המדינה, ואנשי ארץ ישראל כתבו שיר על השומרון לפני כל כך הרבה שנים", אמר דגן. 

"זו דרישת שלום מרגשת מדור המייסדים של מדינת ישראל ובמיוחד משולמית היקרה, זמרת המחתרות שאף בערוב ימיה, בגיל 91, בחרה לעבור להתגורר במאחז בשומרון, בגבעה ברכס אלון מורה שמחבר בין השומרון לבקעת הירדן".

לימור לבנת, שרת החינוך בעבר, ובתם של שולמית ועזריאל לבנת מספרת על הגילוי: "התרגשתי מאוד כשהראו לי את מילות השיר שכתב אבי המנוח, איש ארץ ישראל השלמה, ולוחם חרות ישראל עזריאל (עוזי) לבנת, והלחינה אמי, זמרת המחתרות, שולמית לבנת. אחי נעם, ואני, גדלנו בבית על ערכי ארץ ישראל, מסורת ישראל ועם ישראל, ובצעירותי, עוד לפני שהצטרפתי לתנועת החרות, הצטרפתי לתנועה למען ארץ ישראל השלמה, ועליתי עם חברי הסטודנטים בעליה הראשונה לסבסטיה. כולנו, כל בני המשפחה, אוהבי הארץ כולה, וגאים בהורים שלנו, מהם שאבנו את כל אהבתנו וחיבורנו לארץ הטובה הזו".