מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים על הפעילויות לחנוכה: "חוויה מדהימה"

בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, הגיע לאולפן כיפה וסיפר על החוויה החשמונאית המרתקת שצפויה למבקרים מתחת לחומות העיר העתיקה: "עברנו מתיחת פנים אדירה באתרים שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/11/21 16:16 כא בכסלו התשפב

מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים על הפעילויות לחנוכה: "חוויה מדהימה"
בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, צילום: חדשות כיפה

ערב חג החנוכה, ורגע לפני שירושלים הופכת לאחד המקומות הכי מתויירים בישראל, והפעם לא רק בשביל הכותל המערבי. בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, סיפר על ההכנות לקראת המבקרים באתרים במזרח העיר, הגילויים החדשים ואיך מתכוננים לקורונה. 

סאסי סיפר באולפן כיפה על הפעילויות החדשות לכבוד החנוכה בחוויה היסטורית ייחודית שיספרו את הסיפור החשמונאי בחללים הקסומים שמתחת לחומות העיר העתיקה. מסלול הרפתקאות לכל המשפחה בין תחנות משחק, ניווט, חידונים, מחנה אימונים חשמונאי הכולל קליעה למטרה ובליסטראות, וסיום על טיילת החומות בנקודת תצפית מרהיבה על "שלושת הכיפות". 

בנוסף, הכיכר הרומית, תיפתח לראשונה לציבור אחרי שהייתה סגורה מאז פרצה הקורונה. הכיכר תעמוד במרכז הרפתקה רומית-חשמונאית שכוללת שחזור חוקי המשחק של לוח משחק רומאי שנחשף על רצפת הכיכר, והיה חלק מתרבות הפנאי של חיילי הצבא הרומאי בירושלים.

מדובר במשחק דמוי דמקה, אמיתי ועתיק בן 1,800 שנה, רק שהפעם ישחקו בו "חיילים" יהודים. הכיכר היא מהשרידים המפוארים והשלמים היחידים שנותרו מירושלים ההלניסטית, אז ניצב בה עמוד ניצחון גבוה ובראשו פסל הקיסר. על שם עמוד זה נקרא שער שכם, שנבנה מעליה במאה ה-15, "באב אל עמוד" (שער העמוד).

המשחק נקרא אלקרק ודרכי המשחק שוחזרו על ידי המשחקן ניר ויילד, אספן, מפיק היסטורי ומפתח משחקים, שביצע מחקר היסטורי, ובין היתר הגיע לספר המשחקים של אלפונסו העשירי מקסטיליה שפורסם ב-1283, ודרכו הצליח לשחזר את חוקי המשחק הרומאי.

תחריט לוח המשחק בכיכר הרומית

תחריט לוח המשחק בכיכר הרומית, צילום: איתמר גרינברג

לכבוד ההפנינג ויילד יצר לוחות וכלי משחק בדומה ללוח המקורי והמשתתפים יוכלו לשחק במשחק ההיסטורי ממש כמו השומרים הרומאים שחרטו אותו על הרצפה בכיכר. 

"האנשים שראו את זה - נדהמו"

בעקבות האירועים הביטחוניים האחרונים באזור, מבקש מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים להרגיע את המבקרים ומבהיר כי "אין ממה לחשוש. כל הפעילויות מתואמות ומלוות על ידי המשטרה וצה"ל". לגבי עליית התחלואה מסביר סאסי כי, "רוב הפעילויות מתרחשות באוויר הפתוח, ואז לא צריך מסכות. בחללים הסגורים צריך לעטות מסכות. אנחנו פועלים רק לפי הנחיות משרד הבריאות והתו הירוק". 

איזה פרוייקטים אתם מתכננים לנו ב-2022? 

תן לי להפתיע אותך. אנחנו עוברים מתיחת פנים אדירה באתרים שלנו. למשל טיילת החומות - ממש בימים אלה אנחנו עמלים ומעצבים דמויות שיונחו לכל אורך הטיילת. משער יפו ועד שער ציון ושער שכם. הדמויות יעוצבו בצורה של מגיני העיר לדורותיה. חייל מצבא המכבים, חייל רומאי וחייל עותמאני. הילדים יוכלו לטייל בחומות, להצטלם ו"להעיר לחיים" את הדמויות בעזרת הפלאפון. חוויה מדהימה. גם מערת צדקיהו עוברת מתיחה. סיימנו לבנות שם מיצג אור קולי. המבקרים יעברו בין תחנות שיספרו את הסודות של המערה. האנשים שראו את זה את עד עכשיו נדהמו.