בן שנתיים נפטר: חשד לחיידק אלים בגן בית חב"ד בקפריסין

פעוט בן שנתיים מגן חב"ד בעיר לימסול שבקפריסין נפטר לאחר שחלה במחלה נדירה עם חשד לחיידק המנינגוקוק. פעוטה נוספת, בת להורים ישראלים, חולה במצב קשה והיא תוטס הערב לבית החולים "שיבא" בתל השומר

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/11/21 17:16 יט בכסלו התשפב

בן שנתיים נפטר: חשד לחיידק אלים בגן בית חב"ד בקפריסין
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אסון. פעוט בן שנתיים מגן חב"ד בעיר לימסול שבקפריסין נפטר אמש (ב'), לאחר שחלה במחלת חום ופריחה עם חשד לחיידק המנינגוקוק. הפעוט, בן להורים ישראלים, הועבר אתמול לבית חולים בניקוסיה, שם בוצעו בו פעולות החייאה, אולם הלילה לא נותר להרופאים אלא לקבוע את מותו. 

ילדים נוספים בגן חלו גם הם במחלת חום, בהם פעוטה בת שנתיים, גם כן בת להורים ישראלים. הילדה, שמצבה קשה, תוטס הערב לבית החולים "שיבא" בתל השומר ותאושפז במחלקה לטיפול נמרץ ילדים. שאר הילדים שלומדים בגן יעברו בדיקות לאיתור החיידק ובנוסף יבוצעו בהם בדיקות קורונה.

מנינגוקוקוס - מי אתה?

חיידק המנינגוקוקוס, או בשמו המוכר - "החיידק האלים", נמצא בלוע של כ-20% מהילדים. ברובם המוחלט של המקרים החיידק נשאר שם מבלי להוביל למחלה. החיידק עלול להפוך לאלים לאחר דגירה של בין יומיים לשבוע, ואז גם לגרום להופעתו של זיהום חודרני, המתפשט במהירות רבה בשתי צורות עיקריות: מנינגוקוקסמיה – זיהום הדם על ידי החיידק, "אלח דם", עם פגיעה רב-מערכתית מהירה וחמורה; מנינגיטיס – דלקת קרום המוח שנגרמת על ידי החיידק האלים.

תינוקות לאחר לידתם מקבלים נוגדנים כנגד מנינגוקוקוס מהאם, ומחקרים מראים כי כמחצית מהתינוקות נושאים נוגדנים מגנים מפני אחד מהזנים של החיידק האלים. בגילי חצי שנה עד שנתיים נרשמת ירידה בנוגדנים, אך כבר מגיל שנה הגלגל מתהפך ועלייה הדרגתית נרשמת בכמות הילדים עם נוגדנים שהם עצמם ייצרו.

התפרצות אלימה של החיידק יכולה להתרחש בכל גיל אך 25% מהמותקפים הם ילדים צעירים בגילי שנה עד ארבע. גם מתבגרים ומבוגרים צעירים חשופים יותר להתנהלותו האלימה של מנינגוקוקוס.