אין הסכמות: סער דוחה את כינוס הוועדה לבחירת שופטים

חברי הוועדה לבחירת שופטים היו צריכים להתכנס היום ולהכריע מי יהיו שופטי העליון הבאים של ישראל | למרות הבלוק חוסם בימין טרם הושגו הסכמות וסער דוחה את מועד הבחירה, "אני מודע לאחריות המוטלת עלי לבחירה מאוזנת"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/11/21 13:58 יט בכסלו התשפב

אין הסכמות: סער דוחה את כינוס הוועדה לבחירת שופטים
שקד וסער , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו״ר הועדה לבחירת שופטים, שר המשפטים גדעון סער הודיע על דחית ישיבת הועדה שנועדה להתכנס היום בשעות אחר הצהריים לבחירת שופטים לבית המשפט העליון, הסיבה היא חוסר הסכמה בין חברי הוועדה על מינוי האנשים לאחד התפקידים המכריעים במדינה.

השר סער שהודיע על הדחייה אמר היום: ״למרות מאמצים רבים שנעשו במטרה לגבש הסכמה לבחירת שופטים בהתאם לדרישת החוק - הדבר לא צלח לפי שעה.  כשר המשפטים אני מודע לאחריות המוטלת עלי לבחירה מאוזנת שתעצב את דמותה של ערכאת השיפוט הגבוהה ביותר לשנים הבאות. בחירה שתשקף את החתירה למגוון ולאיזון בהרכב בית המשפט העליון.  אחריות זאת לא אוכל לממש ע״י תפיסה של ״בחירה בכל מחיר״. אני מקווה שנוכל להגיע להבנות ולהסכמות הנדרשות תוך זמן לא רב״.

שרת הפנים איילת שקד הוסיפה אחרי הפרסום: "‏עסקה שלא תהיה טובה - לא תהיה. טוב עשה שר המשפטים שדחה את הדיון בוועדה". בשבוע שעבר אמר ח"כ שמחה רוטמן לחדשות כיפה כי הוא מקווה כי בוועדה יקבלו הימין ועם ישראל שופטים טובים אך אומר כי הוא בלבד מייצג את הימין בוועדה: "כרגע לצערי יש רק נציג אחד לימין בוועדה לבחירת שופטים, אמנם יש שלושה נציגים שבעבר הצהירו שהם חלק מהימין אבל היום הם חלק ממשלה רחוקה מהימין. אני מאוד מקווה שהאג'נדה של שר המשפטים גדעון סער וגם של איילת שקד מפעם תישמר בנושא הזה, זה תלוי בהם. אני רק נציג אחד מתוך תשעה. 

רשימת המועמדים לעליון

בית המשפט העליון מונה 15 שופטים ושופטות כאשר בחודשים האחרונים ישנם 13 בלבד בעקבות פרישתם של מלצר ומזוז, ובחודש אפריל הקרוב יפרשו לגמלאות השופטים ניל הנדל וג'ורג' קרא.

בין המועמדים לעליון שופט בית המשפט המחוזי רם וינוגרד, הסנגור הארצי לשעבר יואב ספיר, עו"ד קובי שרביט, שופטת המחוזי בירושלים רות רונן, עו"ד נתי שמחוני, פרופ' שחר ליפשיץ, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר סיגל יעקבי, האפוטרופוס הממשלתי לשעבר דוד האן, מנהל בתי המשפט יגאל מרזל, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי ירושלים גילה כנפי-שטייניץ, סגן נשיא בית המשפט המחוזי חיפה רון סוקול, שופטת המחוזי בירושלים תמר בזק-רפפורט והשופטת במחוזי תל אביב מיכל אגמון.

מועמד נוסף שכנראה יבחר הוא שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ח'אלד כבוב שככל הנראה יתפוס את משבצת "השופט הערבי" בעקבות פרישתו הקרובה של השופט ג'ורג' קרא. במידה וכך יהיה, כבוב יהיה הערבי-מוסלמי הראשון שמכהן בתפקיד זה.


(רוטמן על הוועדה לבחירת שופטים).