בית הדין לעבודה קבע: מורים לא יקבלו שכר נוסף עבור תכנית מסע ישראלי

עתירה של ארגון המורים נגד משרד החינוך נדחתה על ידי בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, שקבע כי מדובר ב"חוסר ניקיון כפיים", בדרישתם לשלם שעות נוספות עבור שבתות הנכללות בתכנית החינוכית "מסע ישראלי"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/11/21 16:38 יח בכסלו התשפב

בית הדין לעבודה קבע: מורים לא יקבלו שכר נוסף עבור תכנית מסע ישראלי
רן ארז, יו"ר ארגון המורים. הפסיד בעתירה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את עמדת המדינה ואישר לקיים את התכנית "מסע ישראלי" בבתי הספר התיכוניים במשך שבעה ימים, כולל בשבת, ודחה את עמדת ארגון המורים שהתנגדה לכך, ואף הטיל עליו הוצאות משפט בסך 40,000 שקלים. 
 
עניינו של ההליך בסכסוך קיבוצי הנוגע להעסקת מורים במסגרת יציאה לטיול שנתי בן שבעה ימים, כולל בשבת, לפי תכנית "מסע ישראלי"- פרויקט מסע ערכי חינוכי וחוויתי להעצמת תחושת השייכות לעם, לארץ ולמדינת ישראל. בשנים האחרונות, אימץ משרד החינוך את הפרויקט והחל ליישמו במסגרת בתי הספר התיכוניים ברחבי הארץ.

ארגון המורים הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בקשה, לפיה העסקת מורים לפי תכנית "מסע ישראלי" נוגדת את הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. כמו כן, עתר ארגון המורים לקבלת תשלום נוסף ותגמולים לעובדי הוראה שמשתתפים ב"מסע ישראלי" ושנאלצים, לטענת הארגון, לעבוד בשעות נוספות, מעבר להיקף הקבוע בהסכם הקיבוצי.  

הנשיא לשעבר ריבלין, באירוע של מסע ישראלי,

הנשיא לשעבר ריבלין, באירוע של מסע ישראלי, צילום: Mark Neyman/GPO

משרד החינוך טען כי היקף ימי "מסע ישראלי", כולל השבתות, מעוגנים בהסכם הקיבוצי שיש לכבדו ועל כן אין מקום לתשלומים נוספים. בעניין זה טענה המדינה, כי ארגון המורים נהג בחוסר תום לב קיצוני בכך שתכנית "מסע ישראלי" הייתה קיימת ומיושמת לפני ניהול המשא ומתן לכריתת ההסכם הקיבוצי ועליה לא השיג הארגון בשעתו. כמו כן נטען, כי מדובר בתובענה שהינה פרטית במהותה ואינה ראויה להתנהל כסכסוך קיבוצי.
 
בית הדין האיזורי לעבודה דחה את תביעת ארגון המורים, על כל רכיביה, ובאופן חריג חייב את ארגון המורים בהוצאות משפט בסך 20,000 שקלים לכל אחת מהמשיבות.
 
בית הדין קבע בפסק הדין, כי ארגון המורים נהג בחוסר ניקיון כפיים וכי מדובר בהתנהלות הגובלת בחוסר תום לב, אשר יש בה כדי להצביע על שיקולים זרים בנקיטת ההליך הקיבוצי. כמו כן קבע בית הדין, כי הבקשה והסעדים להם עתר הארגון עלולים לשמוט את הקרקע מתחת להסכמים הקיבוציים עליהם מושתתים יחסי העבודה.