מתחלקים בחשבונות ישראל וירדן יחתמו על הסכם חדש: חשמל תמורת מים

שתי המדינות צפויות לחתום בשבוע הבא על הסכם לפיו בממלכה יוקם מתקן לאנרגיה סולארית ובישראל יוקם מתקן התפלה על חופי הים, כך שהן ירכשו את המשאבים אחת מהשנייה

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 17/11/21 15:47 יג בכסלו התשפב

ישראל וירדן יחתמו על הסכם חדש: חשמל תמורת מים
נהריים על גבול ירדן, צילום: Anat Hermony/Flash90

שיתוף פעולה נוסף במזרח התיכון: מדינת ישראל, איחוד האמירויות וגם ירדן צפויות בשבוע הבא לחתום על הסכם היסטורי, שבו ישראל תמכור מים לירדן ובתמורה תרכוש ממנה חשמל סולארי, באמצעות הקמת תחנת כוח סולארית ענקית בירדן לצורך ייצור החשמל, כך על פי דיווח של ברק רביד באתר וואלה. 

המדינות ירכשו זו מזו חשמל ומים 

עוד עולה מהדיווח כי העסקה נרקמה באמצעות תיווך של ארצות הברית ואיחוד האמירויות, והיא המשך ישיר של "הסכמי אברהם" שנחתמו בשנה שעברה והביאו לשלום היסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות. מפרטי העסקה עולה כי בישראל יוקם, על אחד מחופי הים, מתקן התפלת מים ייעודי עבור ירדן, זאת במקביל להקמת המתקן לחשמל בשטח ירדן. שתי המדינות ירכשו את המשאבים אחת מהשנייה. 

כבר בוועידת האקלים העולמית שנערכה בגלזגו שבסקוטלנד לפני מספר שבועות היה אמור ההסכם להיחתם, אולם ככל הנראה בישראל המתינו לאישור העברת התקציב ולכן החתימה והאישור הסופי נדחו. על ההסכם, שמוגדר בתור שיתוף הפעולה הגדול ביותר מאז הסכם השלום בין המדינות בשנת 1994, יחתמו שרת האנרגיה קארין אלהרר, שר המים הירדני, מוחמד אל נאג'ר, שליח האקלים האמירתי, סולטן אל ג'אבר, והשליח האמריקאי למשבר האקלים, ג'ון קרי. 

נתניהו: "בנט הכפיל היום את כמות המים שישראל מעבירה לירדן - מבלי לקבל שום תמורה מדינית לישראל"

עוד בחודש אוקטובר האחרון נחתם הסכם בין ישראל לירדן, לפיו אספקת המים השנתית מישראל לירדן תוכפל למשך השנה הקרובה עם אפשרות לשנתיים נוספות. ההסכם שנחתם מאפשר הגדלת אספקת המים מישראל לירדן בכ-50 מיליון קוב בשנה. ראש הממשלה נפתלי בנט אישר זאת לבקשת בית המלוכה הירדני, זאת לאור המצוקה הקשה במשק המים במדינה. על כך אמר נתניהו בעבר,  "דווקא בימים אלה שבהם ירדן מהדקת את יחסיה עם איראן, בנט הכפיל היום את כמות המים שישראל מעבירה לירדן - מבלי לקבל שום תמורה מדינית לישראל".