הרב עמיחי אליהו: "אישה נוספת סיפרה לי שנפגעה מחיים ולדר"

יו"ר איגוד רבני הקהילות חושף כי לפני מספר שנים פנתה אליו אישה שסיפרה כי נפגעה מהסופר: "היא לא רצתה ללכת למשטרה ולי לא היו את הכלים לבדוק מה נכון ומה לא" | הרב שמואל אליהו: "העובדה שילד קורא בספר של חשוד באונס הופכת את הסופר לדמות שיש לה לגיטימיות"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/11/21 13:31 יג בכסלו התשפב

הרב עמיחי אליהו: "אישה נוספת סיפרה לי שנפגעה מחיים ולדר"
חיים ולדר, צילום: באדיבות המצלם

הסופר החרדי הידוע חיים ולדר עלה לכותרות בשבוע שעבר, ולא בזכות סיפור חדש פרי עטו. ב"הארץ" פורסם תחקיר המציג מעשים חמורים לכאורה, לפיהם ולדר ניצל ופגע מינית בנערות. בתחקיר נאספו עדויותיהן של שלוש נשים, שהעידו כי לאורך שנים ארוכות חוו פגיעה מהסופר. אתמול פרסמנו כי במגזין הילדים והנוער "אותיות", החליטו שלא להמשיך לפרסם את סיפוריו של ולדר. החלטות דומות התקבלו גם בעיתון "יתד נאמן" ורדיו "קול חי".

אין להכניס את את הספרים של חיים ולדר הביתה.

יושב ראש איגוד רבני הקהילות, הרב עמיחי אליהו, לא ממהר לחרוץ את דינו של הסופר המצליח, אך מנגד אומר כי לשיטתו אין להכניס את ספריו הביתה. בפוסט אותו פרסם היום (ד') בחשבון הפייסבוק שלו, אף חשף אליהו מקרה בו פנתה אליו אישה וטענה כי נפגעה מחיים ולדר. אביו, הרב שמואל אליהו, התייחס גם הוא לנושא לאחר שנשאל כיצד יש לנהוג בספריו של ולדר.

אישה פנתה אלי וטענה כי נפגעה מחיים ולדר

בפתח דבריו, חשף כאמור הרב עמיחי אליהו: "אני לא זוכר בדיוק מתי זה היה, בשיחת טלפון שקיימתי עם אשה כלשהי לפני כמה שנים - היא סיפרה שהיא נפגעה מחיים ולדר. לשאלתי, היא לא רצתה ללכת למשטרה ולי לא היו את הכלים לבדוק מה נכון ומה לא. בכל מקרה - את הספרים שלו למרבה הצער הוצאנו מהבית - מיד לאחר אותה השיחה", חשף.

הרב אליהו התייחס לנושא יצירות שיצאו תחת ידם של מי שפגעו בציבור, דוגמת עזרא שיינברג: "אומנם לכל יצירה יש גם חיים משל עצמה, היא עוזבת את היוצר ועוברת לציבור. אבל זו נקודת מבט אחת. הצד השני של המטבע הוא שהיצירה היא ביטוי של היוצר, היא נפשו של היוצר. הדברים הטובים בנפש שלו, כמו גם הצדדים הפחות טובים שקיימים - מקבלים ביצירה ביטוי".

הרב עמיחי אליהו

צילום: דף הפייסבוק של עמיחי אליהו

"זו שאלה שנשאלה בעבר גם לגבי הספרים שכתב עזרא שיינברג, שירים שכתב שבתאי צבי, תוכן שמקודם ע"י אנשי הקרן החדשה ועוד.. המקובלים היו נזהרים מאוד מהשפעה רוחנית שנמצאת בתוכן היצרי שיצא מהיוצר. ראוי לציין שאני לא מקל ראש בנכונות להתייחס ליצירה בצורה עניינית בלי קשר לכותב הדברים או ליוצר היצירה. ובכל זאת היחס של חז"ל לנושא - הוא מורכב יותר", הסביר.

הרב אליהו הדגיש: "לא קיבלתי הכרעה האם באמת הטענות סביב חיים ולדר נכונות, לא חושב שנכון לקבל הכרעות כאלו על בסיס פוסטים או פרסומים בעיתונות. ואפילו לא על בסיס סיפור אישי שאדם שמע בטלפון. יותר מאשמח שהמשטרה תעשה בירור מעמיק על הנושא".

"אלא שביחס לתוכן הרוחני שאני מעביר לילדים שלי, לרושם החינוכי שהם מקבלים מהספרים. כפי שאני מקפיד שלא להכניס לבית אוכל בהכשר שיש כלפיו ספק כל שהוא. כך אנחנו לא מכניסים ספרים שיש כלפיהם ספק", כתב לסיום.

עורכי דינו של חיים ולדר ר ולדר מכחיש בתוקף כל טענה

עורכי דינו של ולדר, מיקי חובה גיא שמר מסרו בתגובה: "אין באפשרותנו להתייחס לטענות מהסוג שהוצג ולדברי רכיל. מר ולדר מכחיש בתוקף כל טענה להתנהגות לא ראויה וייאבק עד כלות לטיהור שמו".

הרב שמואל אליהו: "עננה כבדה מאוד של חשדות לאונס ולהטרדה מינית

רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, נשאל היום מה דינם של ספריו של חיים ולדר. בטרם השיב על השאלה בדף הפייסבוק שלו, הדגיש הרב: "הנושא עוד לא הגיע לבית הדין ולא שמעו את שני הצדדים ולכן יש ספק אם הוא אשם, לעומת זאת אין ספק שיש פה עננה כבדה מאוד של חשדות לאונס ולהטרדה מינית ברמות הגבוהות של נשים רבות במשך שנים ארוכות".

"התורה רוצה שנתייחס לאונס בחומרה הכי גדולה שיש ואומרת לנו שאונס נחשב כמו רצח "כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה". כל שכן שמדובר במי שנחשד על אונס של נשים רבות, צעירות ומבוגרות. מדובר בספק האם מדובר ברוצח המונים".

 הרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו צילום: רוני חי

בשל כך החליט חבר מועצת הרבנות הראשית, שלא להחזיק את ספריו של ולדר בביתו. "בגלל הספק הנורא הזה אני לא מחזיק בבית את הספרים שלו למרות שיש בהם מעלות רבות. לא שורף אותם, אבל למי שזה קשה אני מציע לשים אותם במחסן עד שיתבררו העובדות".

"אי אפשר להחזיק בבית ספרים של מישהו שחשוד בפגיעה מינית בכל כך הרבה נשים. זה משדר לילדים ולסביבה פשרנות מול התועבה הנוראה הזו. העובדה שילד קורא בספר של חשוד באונס הופכת את הסופר לדמות שיש לה לגיטימיות וזה אסון חינוכי. חייבים לקרוא בקול גדול: אין פשרה במלחמה בתועבה הזו".

הרב שמואל אליהו פנה להורים ולמחנכים: "צריכים להבהיר לילדים שלנו ולסביבה שאין לתופעה הזו שום רסיס של לגיטימיות. הם צריכים להבין שאם החשדות נכונים מדובר בתועבה. אני מקווה בשבילו שיתברר שהחשדות לא נכונים, בינתיים יש עשרות נשים שמעידות שהוא פגע בהן בצורה גסה ואי אפשר להתעלם מהצעקה שלהן".