מגבעות השומרון ועד עוטף עזה: קרן "עם ישראל חי" מתגייסת לסייע לחקלאים שומרי השמיטה

שנה רביעית ברציפות שהקרן בראשות שמואל סקט מקיימת הגרלה על דירה יוקרתית כאשר ההכנסות מיועדות הפעם לטובת חקלאים שומרי שמיטה. מיריב חג'בי המסורתי בצפון הנגב ועד נועם ג'קסון הדתי לאומי מגבעה ליד הר ברכה, כולם זוכים לתמיכה על מנת שיוכלו לקיים את המצווה כהלכתה

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/21 22:28 יא בכסלו התשפב

מגבעות השומרון ועד עוטף עזה: קרן "עם ישראל חי" מתגייסת לסייע לחקלאים שומרי השמיטה
צילום: עם ישראל חי

שנת השמיטה שוב איתנו וכמדי שבע שנים כמות החקלאים הבוחרים לשמור שמיטה כהלכתה ולהשבית את השדה באופן חלקי או מלא רק הולכת וגוברת. גם בשמיטה הנוכחית יותר ויותר חקלאים מכל רחבי הארץ בוחרים להפסיק את עבודת השדה בדונמים הרבים שברשותם ולקיים את המצווה.

בשביל לסייע להם התגייסה קרן "עם ישראל חי" אותה מוביל שמואל סקט, להעניק תמיכה כספית על מנת לתת רשת ביטחון כלכלית לחקלאים השובתים. השנה כפי שנעשה בארבע השנים האחרונות למטרות חשובות אחרות, מוגרלת דירה בין התורמים השונים, שתמורת סכומים שונים יכולים לקנות כרטיסי הגרלה לדירה יוקרתית בירושלים המשקיפה על הר הבית.

צילום: קרן עם ישראל חי

הכספים המגויסים בהגרלה כבר מחולקים ויחולקו לאורך כל השנה לחקלאים, דתיים ושאינם דתיים, על ידי שמואל סקט עצמו. "זאת זכות גדולה לעזור לחקלאים ששומרים על השמיטה כדת וכדין. כל שנה אנו בחורים מטרה חשובה להתגייס לטובתה ובשנת השמיטה יש לנו הזדמנות לסייע לקיום מצווה שדורות של יהודים קיוו לקיים בארץ הקודש. החקלאים שבאמונה גדולה בוחרים להשבית את השדה מגשימים את חלומו של העם היהודי לשוב מהגלות לארצו ולקיים את המצוות התלויות בארץ".

יריב חג'בי גדל להורים חקלאים שעלו מתימן לארץ ישראל ומחזיק 6000 דונם של גידולים מגוונים סמוך ליישובים ניר משה ויכיני בצפון הנגב, אזור עוטף עזה. חיטה, כרוב, קולורבי, מלון, אבטיח, עגבנייה ועוד שלל ירקות צמחים בשדות שחלקם הוא חוכר מאנשי היישוב שבי דרום, שגורשו מכפר דרום שבגוש קטיף.

"שליש מהשדות אני משבית השבתה מלאה, שליש מהם היתר מכירה ושליש הם אוצר בית דין", מספר חג'בי, "אני לא משבית הכל כי יש לקוחות שאני עובד איתם שממשיכים לצרוך את התוצרת הרגילה וגם המדינה לא בנויה לספק את כל הצריכה מייבוא או מגידול של יבול נכרי. אני אבל כן משבית חלק מהשדה בשביל המצווה. אני אדם מאמין, לא דתי לגמרי אבל שומר מסורת. גדלתי וחייתי באזור עוטף עזה ואני ממשיך את דרכם של הורי בשביל ארץ ישראל והציונות והתפתחות העם היהודי בארצו".

"אל שמואל הגעתי דרך אנשי שבי דרום ששמואל עזר להם מאוד בשלבי הקליטה ביישוב. קרן 'עם ישראל חי' גם עזרה לנו לפני השמיטה במיזם של נטיעת עצים. אנחנו מקווים בזכות שמואל והקרן לפתח את האזור. הבנתי שמדובר באיש שרוצה לעשות הרבה למען ארץ ישראל".

נועם ג'קסון מתגורר בגבעת סנה יעקב הסמוכה להר ברכה עם שמונת ילדיו. הוא מחזיק כ-550 דונם הפורסים בגבעה בה הוא מתגורר, סמוך ליצהר ובשטחים בבקעה. הגידול המרכזי לצד חיטה ושעורה וגם זיתים הוא הכרמים הנקראים 'יקבי סנה' אותם שתל ומטפח ג'קסון, העוסק בתחום מילדות.

"הכרמים שלנו גדלים במיקום מיוחד שנותן להם ייחודיות ושונות מהכרמים האחרים. הם היו מושקים ממים של מעיין ובשנים האחרונות הם גדלים ללא השקיה. זה העסק שממנו המשפחה מתפרנסת. אני כורם מילדות והמשכתי בתחום הזה. משנת תשס"ט התחלנו לנוטע בשומרון. לאט לאט עוד דונמים נכנסו לפוריות והצלחנו ממש ברוך השם לחיות מהדבר הזה. יש לנו גם זיתים ושמן זית. בשנים האחרונות התחלנו לעבד שטחים לחיטה ושעורה. את הכל אנחנו משמיטים". 

"הכרמים זאת ההתמודדות הכי גדולה", מספר ג'קסון, "זה הענף הכי משמעותי מבחינה כלכלית ואם לא עושים כלום בשמיטה אז יכול להיות שבשנה השמינית והתשיעית תהיה המון עבודה ולא יהיה פרי. לכן בשמיטה אנחנו חותכים את הגזעים בחורף כדי שבשנה הבאה הוא יוכל לתת פרי. קוראים לזה גרדום. מי שהתיר את זה היה המהר"ל דיסקין".

כך תוכלו לזכות בדירת יוקרה בירושלים

מהמפגש עם שמואל סקט הוא יצא נפעם. "היה מאוד מעניין וכיף לפגוש בן אדם כזה. מלא חיות שמחה ורצון לעזור. בן אדם שחי את מה שהוא עושה, חי אהבת עם ישראל וארץ ישראל ותורת ישראל. שמעתי את השם לפני והבנתי שהוא תורם הרבה. למעשה נעזרתי בו לפני ולא ידעתי אפילו. ערב השמיטה נעזרתי בו בשתילות בלי שידעתי שזה הוא. הכסף הוא החלק הקטן.  לפגוש בן אדם שכל כך רוצה לעזור והולך בשביל זה ממקום למקום לכל כך הרבה חקלאים בכל הארץ זה הדבר הגדול באמת".