"פסול מבחינה ערכית ולאומית": מנדלבליט נגד מכירת החותמות מאושוויץ

היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי יצטרף להליך בו ביקש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל לאסור על מכירתן של הערכות ששימשו לקעקוע המספרים באושוויץ: "מקומן הראוי של החותמות הוא ביד ושם", ציין מנדלבליט

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/11/21 17:52 ו בכסלו התשפב

"פסול מבחינה ערכית ולאומית": מנדלבליט נגד מכירת החותמות מאושוויץ
מנדלבליט, יצטרף להליך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שבוע אחרי שבית המשפט המחוזי בתל אביב הוציא צו מניעה זמני למכירת מערכת המחטים, "החותמות", ששימשו לקעקוע המספרים על זרועותיהם של יהודים במחנה ההשמדה אושוויץ, הודיע היום (ד') היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי יתייצב באופן חריג להליך בו ביקש מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל לאסור על מכירתן.

לפני כשבועיים פורסם כי בית מכירות פומביות בירושלים מציע למכירה את מערכות המחטים, שכוללות שורה של חותמות מתכת, אליהן מחוברות מחטים בצורת מספרים. בבית המכירות הפומביות "צולמנ'ס" ציינו כי מדובר ב"פריט מוזיאלי מזעזע ונדיר ביותר, שאין ערוך לחשיבותו ההיסטורית", והעריכו כי יימכר במחיר של בין 30 ל-40 אלף דולר. עמלת בית המכירות היא 25 אחוזים.

כעת טוען מנדלבליט כי אין זה ראוי למכור חותמות אושוויץ לידיים פרטיות ולכל המרבה במחיר. "סחר מעין זה פסול מבחינה ערכית, מוסרית, לאומית וציבורית. מכירה פרטית של חפץ זה, מעבר לזילות שבמכירתו לכל המרבה במחיר, עלולה אף להביא לאובדן הוכחה חשובה להנצחת הזיכרון הלאומי ולאובדן של פיסת היסטוריה חשובה ביותר לעם היהודי", נאמר בהודעה.

עוד הוסיף היועמ"ש כי "את החשיבות שמקנה מדינת ישראל להגנה על ערכים אלה ניתן ללמוד, בין היתר, באמנות והכרזות שמדינת ישראל חתומה עליהן ותומכות בהבעת עמדה זו, וביניהן, הכרזת שטוקהולם אשר מדגישה את 'הצורך לנצור ולזכור למען הדורות הבאים ולזיכרון נצח את ההיסטוריה והמורשת הייחודית של השואה'", אמר מנדלבליט והדגיש כי ישנה חשיבות להגן על ערכים אלה ולשמור על נכסים שמנציחים את זיכרון השואה, על אחת כמה וכמה לאור עלייה הכחשת השואה והניסיונות לגמד את מאורעותיה.

היועץ המשפטי לממשלה טען כי העברת המסר לפיו מדינת ישראל לא תשלים עם מכירה פומבית של חפצים מיוחדים ונדירים מסוג זה היא חשובה. "חפץ שהיה חלק מהותי מתהליך תעשיית המוות הנאצית צריך לשמש אך לצורכי חינוך, לימוד ומחקר – זאת מטעמים ערכיים, מוסריים ופרקטיים כאחד", אמר מנדלבליט והדגיש כי, "לאור האמור, מקומן הראוי של חותמות אושוויץ הוא ביד ושם, שם, הפריטים ישמרו באופן מיטבי, ישמשו כעדות היסטורית, יונגשו לציבור הרחב ויאפשרו מחקר לגביהם".

עמדת היועץ המשפטי לממשלה גובשה על ידי עו״ד אביעד אמרוסי מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה ועו״ד דורית יפרח, מפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה.