חשיפה יום אימונים מסוכן | בתוך כשעה, שישה חיילים נפצעו באימון קרב מגע בבסיס נח"ל

לקראת סיום ההכשרה שלהם וכמה ימים לפני מסע הכומתה, נכנסות המחלקות בגדוד 932 לאימון מסכם קרב מגע אשר בסופו שישה לוחמים נפצעים, שניים מתוכם כבר לא ישובו להיות לוחמים. דובר צה"ל: "האירוע מתוחקר על ידי מפקד החטיבה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/11/21 11:43 יא בכסלו התשפב

יום אימונים מסוכן | בתוך כשעה, שישה חיילים נפצעו באימון קרב מגע בבסיס נח"ל
קרב מגע בצה"ל (אילוסטרציה), צילום: Chen Leopold

יום ראשון לפני כשבועיים, בסיס ההכשרה של חטיבת הנח"ל בערד. פלוגת ההכשרה של גדוד 932 לפני אימון מסכם קרב מגע, ימים בודדים לפני מסע הכומתה המיוחל. במסגרת האימון נכנסות המחלקות לאולם הספורט בלוח זמנים שתואם מראש, כאשר מחלקה אחת נמצאת באולם ואחרת ממתינה לה בחוץ.

כאשר המתינה אחת המחלקות לכניסה לאולם הספורט, אחד המדריכים לקח את חיילי המחלקה לאימון מקדים, האימון, כך טוענים החיילים, התחיל ברחבה מחוץ לאולם הספורט, ללא ציוד מגן שמחכה להם בתוך האולם, וכלל בין היתר תרגילים שלא אושרו לביצוע. האימון המאולתר שביצע המדריך, גרם לפציעתם של שני חיילים בדרגות פציעה שונות, אשר פונו אל המרפאה בבסיס.

לאחר שפונו החיילים הפצועים, התפנה אולם הספורט מהמחלקה שהתאמנה בו, והחיילים אשר זה עתה סיימו את האימון המאולתר נכנסו לאולם להמשך האימון הרשמי.

מדריך האימון אשר המתין לחיילי המחלקה משרת בבסיס על תקן קבע, ובמסגרת תפקידו הוא אמון על הדרכת הקרב מגע בבסיס. באימון, המדריך מנהל מעגלי קרבות ואט אט מאיץ בלוחמים להגביר את הפעילות. הלוחמים נשמעים למדריך, ובמהלך הקרבות נפצעים עוד שלושה חיילים, אשר גם הם מפונים מיד  למרפאה בבסיס. חיילים ששהו באימון מספרים, כי מוקדם יותר, באימון של מחלקה אחרת מאותו הגדוד נפצע עוד חייל כתוצאה מאותו סוג אימון.

יום האימונים המסוכן הסתכם בשישה פצועים ברמות שונות: כאשר חייל אחד פרק את הכתף, שני חיילים עם שברים שונים בגוף, חייל נחבל בעין, ועוד שני חיילים נוספים אשר ספגו חבלה בראש כאשר יש חשד שהם סובלים מזעזוע מח.

החיילים נשלחים בזה אחר זה לטיפול במרפאת בבסיס, צוות הרפואה במרפאה מפנה חמישה מהם אל בית החולים סורוקה בבאר שבע להמשך טיפול. כאשר לשני חיילים שנפצעו מתברר בבית החולים, כי עקב פציעתם לא יוכלו לשוב ולהיות לוחמים.

אמו של אחד החיילים מספרת לחדשות כיפה: "המקרה קרה כבר לפני שבועיים, עד עכשיו לא דיברו איתי מהבסיס, כלום. הבן שלי לא רוצה שיפגעו בו ולכן הוא אפילו לא נותן לי את מספר הפלאפון של אחד המפקדים. אחרי שפינו אותו לבית החולים הוא התקשר אליי, זהו". האם מספרת כי זו הדאגה הכי גדולה בעולם, כשהילד רחוק ואין דרך לעזור לו. היא לא מבינה כיצד מגיעים למצב של שישה פצועים בתוך שעה במסגרת שהייתה אמורה להיות סטרילית ובטוחה.

חיילים בנח"ל (אילוסטרציה)

חיילים בנח"ל (אילוסטרציה) צילום: Liba Farkash/Flash90

עוד עולה מטענות ההורים לחיילים הפצועים, כי הטיפול הרפואי אותו מקבלים החיילים - לקוי, בין היתר בגלל תורים שמתעכבים, ואי קבלת הפניות.

אחת הסיבות לטענתם שגורמת לסחבת הרפואית, היא המעבר של החיילים בין יחידות לאחר סיום ההכשרה, כאשר החיילים יוצאים ממצבת כח האדם בבסיס האימון וכעת נכנסים למצבת הגדוד, אך לטענתם הטיעון אינו מספק.

ההורים העלו את הטענה כי צה"ל מקשה על פניה לגורמי רפואה מחוץ לצה"ל, מה שמקשה מאוד על ההורים ומעלה אצלם את רף הדאגה: "אני מאוד מודאגת מהמצב הרפואי שלו, זה מצב לא נורמלי".

דובר צה"ל הגיב למקרה החיילים הפצועים: "במהלך אימון קרב מגע בבסיס האימונים החטיבתי של הנח"ל, פונו חמישה חיילים לביה"ח במצב קל. כלל הלוחמים שוחררו ושלושה מתוכם יצאו למסע הכומתה לאחר שלושה ימים. האירוע מתוחקר על ידי מפקד החטיבה ובסיומו יינקטו צעדים פיקודיים כנגד המפקדים המעורבים ומדריכי קרב המגע, בשל אחריותם על המתאמנים". בכל הנוגע לטענות ההורים בדבר הטענות על הטיפול הרפואי ואיכותו, מסרו בצה"ל כי הם לא מקבלים ומטפלים בטענות כלליות.