שילוב נשים ותואר ראשון חובה: התוכנית של כהנא לבחירת הממונים במועצות הדתיות

השר לשירותי דת הודיע על כוונתו לשנות את פני המועצות הדתיות בישראל: יותר נשים, עדיפות לצעירים, והגבלת כהונה. בתוך כך, 89 הממונים הנוכחיים יסיימו את תפקידם בחודשים הקרובים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 01/11/21 21:47 כו בחשון התשפב

שילוב נשים ותואר ראשון חובה: התוכנית של כהנא לבחירת הממונים במועצות הדתיות
כהנא, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

השר לשירותי דת, מתן כהנא, הבהיר כבר לפני שלושה חודשים שיתמוך במועצות דתיות בהן  תהיה נוכחות נשית משמעותית וכן בהקמת מועצות נבחרות. במכתב ששיגר בשבוע שעבר לממונים הזמניים במועצות הדתיות שתוקף כהונתם פג היום (ב') והוארך עד לחודש פברואר הקרוב, נכתב: "כהונת הממונים הוארכה בפעם האחרונה עד ליום 31.10.2021 בין היתר, על מנת לשמור על רצף ניהולי במועצות הדתיות במהלך תקופת ממשלות המעבר וכן לאפשר פרק זמן לחידוש הרכבי המועצות הדתיות". 

במשרד לשירותי דת מדגישים כי התוכנית של השר כהנא הוכנה עם כניסתו לתפקיד, אולם השר המתין עם פרסום התוכנית עד לאחר החגים משום שלא רצה לפגוע בפרנסתם של ראשי המועצות הדתיות  בתקופת החגים. 

עוד מציינים במשרד כי הרכבת המועצות הדתיות היא 'מלאכת מחשבת' המצריכה שיתוף פעולה של הרשות המקומית המשרד לשירותי דת והרבנות המקומית. עם כניסתו של השר לשירותי דת החלו לפעול במרץ לכינון הרכבים המשקפים את המרקם החברתי שבאותה רשות מקומית ומביאה לידי ביטוי את הרצון הדמוקרטי של התושבים. בהעדר הרכב ממנה השר לשירותי דת ממונה למועצה הדתית. השר כהנא הביע את עמדתו בנושא ואמר: "בכניסתי לתפקיד התברר לי שמתוך 130 מעוצות דתיות במהלך הקדנציה הקודמת כוננו רק 16 הרכבים. בכוונתי לכונן הרכבים". 

עד כה כוננו 15 הרכבים חדשים ובהם מונתה אישה לתפקיד יו"ר מועצה דתית, מדובר בחידוש משמעותי במערך שירותי הדת. בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא, בישר מנכ"ל המשרד שמעון (מוני) מעתוק לבג"ץ על השינוי בהליך המינוי לממונים במועצות הדתיות.

מעתה יוכל הממונה לכהן רק כשתי קדנציות בלבד, ורף הדרישות יהיה תואם לאופי התפקיד והקיף התקציב. חידוש נוסף בחירת ממונים תהיה רק מתוך מאגר ממונים שיפורסם בהמשך באתר המשרד. במשרד לשירותי דת מציינים שבהרכבים ברשויות המקומיות החרדיות ברכסים וקריית יערים (טלזסטון) נבחרו נשים להרכב המועצה הדתית ובחירתם להרכב זכתה להסמכתם וברכתם של רבני העיר החרדים. 

השינויים הצפויים במועצות הדתיות ישפיעו על החלפת כ-90 ממונים שלא נבחרו, חלקם משמשים בתפקידם כבר שנים רבות וחשים מיצוי בתפקיד, כך מציינים בלשכתו של השר. חלקם מכהנים בתפקידם מבלי שנקצבה כהונתם. תהליך הבחירה המחודש יהיה מקצועי. העלאת הרף של תנאי הסף - תואר ראשון חובה. כל הממונים הנוכחיים יוכלו להיכנס למאגר המועמדים.

תוכנית כהנא לחידוש המועצות הדתיות: 

  • תוכנית רוחבית של השר להחלפת 90 ממונים שלא נבחרו, חלקם משמשים בתפקידם כבר שנים רבות.
  • הקצבת כהונה 
  • תהליך הבחירה המחודש יהיה מקצועי. העלאת הרף של תנאי הסף - תואר ראשון חובה.
  • כל הממונים הנוכחיים יוכלו להיכנס למאגר המועמדים.
  • שילוב נשים במנגנוני שירותי הדת והקמת מועצות נבחרות. כשבראשם יעמדו נשים

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן