ברלנד נעצר - החשד: מעורבות ברצח והחטיפה לפני 30 שנה

מנהיג קהילת שובו בנים נעצר ונחקר בבית הכלא בו הוא מרצה את עונשו מאז השבוע שעבר. חוקרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים חושדים כי ברלנד מעורב בשתי פרשות הרצח הישנות ששבו לכותרות לאחרונה עם מעצרם של מספר חשודים

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/11/21 10:33 כו בחשון התשפב

ברלנד נעצר - החשד: מעורבות ברצח והחטיפה לפני 30 שנה
ברלנד, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שוטרי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים עצרו הבוקר (ב') את אליעזר ברלנד לחקירה בחשד למעורבות בשתי פרשיות הרצח הקשות מלפני 30 שנה שעלו שוב לכותרות בשבועות האחרונים עם מעצרם של שישה חשודים בחטיפת הנער ניסים שטרית, שעקבותיו נעלמו, וברצח אבי אדרי, שגופתו אותרה ביער רמות.

בשבוע שעבר הוחזר ברלנד לכלא בכדי לרצות חמישה חודשי מאסר נוספים בתיק בו הורשע בעבירות עושק ומרמה, וכעת הוא נחקר בתוך הכלא בפרשת הרצח וההיעלמות. לפני שבוע הוארך מעצרם של חמישה חשודים במסגרת הפרשה החמורה, וצו על איסור פרסום שמות החשודים הוטל עד לסוף שנת 2021.  

המשטרה עצרה אתמול שני חשודים נוספים, בחשד למעורבותם במקרי החטיפה והרצח. החשודים שנמצאים כבר בשנות השישים והשבעים לחייהם, הועברו גם כן לחקירה ביחידה המרכזית במחוז ירושלים. השניים, תושבי ירושלים, היו מקורבים בעבר לברלנד ובכירים בקהילה.

"ביתרו את גופתו, וטמנו את חלקיה ביער אשתאול"

העצורים חשודים בהיעדרות הנער בן ה-17 ניסים שיטרית ורצח אבי אדרי בשנת 1990.  שיטרית התגורר בירושלים בשכונת סנהדריה, וטרם היעלמותו נחטף מישיבתו באשדוד, והוכה נמרצות בידי משמרת הצניעות שאיימו עליו כי מוטב לו שלא יצא עם בנות שחשוד כי הכיר באזור מגוריו בירושלים. לאחר חצי שנה ברחוב "מעגלי הרים לוין" בשכונתו בסנהדריה הכיר ניסים יחד עם חבריו את מייק, שהיה מתעסק עם סמים, ובעברו עבד במספנה באילת.

לאחר הכרותם ניסים התרועע עם מייק כשבוע, ובתאריך 23 בינואר 1986 נעלמו עקבותיו לאחר שניפגש עמו במרכז העיר ירושלים, ונסע איתו ברכבו. שיטרית מוגדר נעדר עד היום ללא קצה חוט בפרשה. חלק מהחוקרים מקשרים בין שני המקרים המתוארים בשחזור, ומשערים שמייק היה שליח של משמרת הצניעות, וכנראה הוחלט לפגוע בניסים עד כדי פגיעה בחייו והעלמת גופתו.

במשטרה תחילה הפרידו בין מקרה האלימות שעבר ניסים כחצי שנה לפני היעדרותו והתרכזו במייק שלפי כך שאמר שעבד במספנה באילת הגיעו לאיש בשם מייק ריינולס, שהיה מעורב בעסקי סמים, ונמלט להולנד במהלך שנת 1986. לימים בשנת 2019, הופק בערוץ כאן 11 סרט תיעודי "רב הנסתר" הנוגע באנשי ישיבת שובו בנים בהנהגת הרב אליעזר ברלנד, ואחד מחסידיו שהיה מאנשי משמרת הצניעות השייכת לשובו בנים, סיפר את האמת על הפרשה והודה, אנשי משמרת הצניעות בראשותו של צביקה צוקר חותנו של הרב ברלנד, רצחו את ניסים שיטרית, ביתרו את גופתו, וטמנו את חלקיה ביער אשתאול.