"מוטרדים מאוד": ארצות הברית מתנגדת להרחבת הבנייה בהתיישבות

בוושינגטון לא אהבו את כוונת הממשלה לאשר יחידות דיור נוספות ביהודה ושומרון, והוציאו הודעת גינוי. 34 סנאטורים הגישו את התנגדותם להקמת הקונסוליה האמריקאית בירושלים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/10/21 07:51 כא בחשון התשפב

"מוטרדים מאוד": ארצות הברית מתנגדת להרחבת הבנייה בהתיישבות
בנט וביידן , צילום: Avi Ohayon/GPO

לאחר האיומים מבית של חברי הקואליציה בדבר הבנייה בהתיישבות, מגיעה התנגדות חריפה גם מעבר לים. מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה אמש (ג') הצהרה המגנה את כוונת הממשלה לקדם את הבנייה ביישובים. "ארה"ב מוטרדת מאוד", עוד נמסר כי ישראל חותרת תחת הניסיונות להרגיע את האזור, ופוגעת בחזון של וושינגטון, שתי מדינות לשני עמים, וכי בוושינגטון מנהלים מגעים עם "בכירים מאוד" כדי להגיע להסכמה. מדובר בפעם הראשונה שישראל מקדמת את הבנייה בתקופת ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן. 

יש לציין שלא מדובר במהלך מפתיע, שכן כבר לפני מספר ימים פורסם בגל"צ כי ראש הממשלה נפתלי בנט חשף בפני שרי הקבינט המדיני-ביטחוני כי הנשיא האמריקאי מפעיל עליו לחץ באשר להמשך הבניה בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. "הופתעתי מאוד מהלחץ של ממשל ביידן, הסוגיה הזו מאוד משמעותית מבחינתם", אמר. 

הביקורת הזו מצטרפת לטענה האמריקאית כי הם לא קיבלו הודעה בזמן בדבר כוונתו של שר הביטחון בני גנץ להכריז על ששה ארגונים כעל ארגוני טרור. דובר מחלקת המדינה האמריקאי, נד פרייס, אמר במסיבת עיתונאים כי ארצות הברית לא קיבלה התראה. יחד עם זאת, כבר במוצאי השבת, יממה לאחר ההודעה של גנץ, הודיעו בישראל כי גורמים בממשל האמריקאי אכן קיבלו דיווח בזמן, כולל מידע מודיעיני. 

כזכור, היום (ד')  צפוי להתקיים דיון נוסף במנהל האזרחי ותכניות נוספות צפויות לקבל היתרי בניה אך לא את האישורים הסופיים.  בין היתר: קרני שומרון - 83 יח״ד, בית אל - 58 יח״ד, גבעת זאב - 40 יח״ד, ברקן - 28 יח״ד, טלמון - 224 יח״ד, פדואל - 20 יח״ד, עלי (נווה שוהם) - 628 יח״ד.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר כי חיזוק והרחבת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הכרחיים וחשובים לחזון המפעל הציוני. "אחרי תקופה ארוכה של קיפאון בבנייה ביהודה ושומרון, אני מברך על שיווקים של למעלה מ-1,000 יחידות דיור. אמשיך ואחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

יחד עם זאת, ההתנגדות להקמת הקונסוליה האמריקאית בירושלים, שתשמש את הפלשתינים, נמשכת. 34 סנאטורים בארצות הברית הגישו את התנגדותם בנושא, חבר הכנסת ניר ברקת, מסר: "אני מודה לחבריי שנרתמו למען מדינת ישראל. שמחתי לפגוש את החברים בביקוריי בחודשים האחרונים בוושינגטון ואני שמח על התוצאה הטובה של הפגישות הרבות שקיימנו והובילו להצעת החוק."