אפקט משחקי הדיונון: המטה הלאומי מזהיר את ההורים מנטפליקס

המטה הלאומי 105 יוצא בקריאה להורים בעקבות ההשפעות של סדרות טלוויזיה ותכנים ברשת: הקפידו על מגבלות גיל הילדים שנקבעו לצפייה ולשימוש. אז מה אפשר לעשות אם הילדים מתעקשים לראות? 

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 21/10/21 15:50 טו בחשון התשפב

אפקט משחקי הדיונון: המטה הלאומי מזהיר את ההורים מנטפליקס
נטפליקס, צילום: shutterstock

הילד מבקש לצפות במשחק הדיונון כי "כל החברים כבר צופים"? הילדה משתתפת באתגרי רשת שמבוססים על סדרות או משחקים? המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת - 105, יוצא היום (ה') בקריאה להורים: חשיפה של ילדים לתכנים שלא מתאימים לגילם, עלולה להשפיע לרעה על התנהגותם, ליצור אצלם תפיסת עולם מעוותת ולעורר פחדים וחרדות. הקפידו על מגבלות הגיל שנקבעו לצפייה ולשימוש.

בתקופה האחרונה הגיעו למטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת דיווחים כי יותר ויותר צעירים ובני נוער נחשפים לתכנים קשים ומשתתפים במרחבים וירטואליים שאינם מתאימים לגילם. בין הדוגמאות אפשר למצוא רשתות חברתיות דוגמת טיקטוק, שפעילים בה ילדים לפעמים כבר מגיל שמונה, למרות שגיל המינימום לפתיחת חשבון הוא 13, וכן סדרת הטלוויזיה "משחק הדיונון", שצופים בה אף ילדים בגיל 10 על אף שגיל המינימום לצפייה בה נקבע ל-16.

במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת טוענים כי תכנים פופולריים כמו "משחק הדיונון" גוררים אחריהם לעיתים קרובות חיקויים ואתגרי רשת שמבוססים על אלמנטים בולטים מהסדרה, ולעיתים קרובות מדובר באלמנטים מסוכנים מאוד ואלימים שיכולים להוביל לפגיעות רציניות ולסכנה ממשית לחיי הילדות והילדים שמשתתפים באתגרים. תוכניות כאלה, שכוללות לעיתים קרובות גם ביטויים של אלימות מינית, מנרמלות התנהגות אלימה ומשרשות תפיסות מעוותות של מיניות. 

"מגבלות הגיל נקבעו לא בכדי", אומרים במטה הלאומי - 105, ומדגישים כי, "חשוב להישמע להן ולהקפיד עליהן גם אם הילדים מתעקשים. הסבירו להם, בהתאמה לגילם, מדוע זה רעיון לא טוב ומה ההשפעות הקשות שעלולות להיות לשימוש באפליקציות ולצפייה בתכנים שלא מתאימים לגילם".

אז מה אפשר לעשות בסוגייה זו?

1. תנו לילדים שלכם כלים לחשיבה ביקורתית וקבלת החלטות, כדי שיוכלו בעצמם להגיע למסקנה שסדרות כמו "משחק הדיונון" יכולות לסכן אותם. 
2. למדו אותם לשאול שאלות נוקבות ולבחון תכנים מכל הכיוונים.
3. שוחחו איתם על האיזון בין הצורך בשייכות - "לעשות כמו שאחרים עושים", לבין הצורך במוגנות ובשמירה על ביטחונם האישי.
4. הביעו דעה נחרצת ששוללת התנהגות אלימה מכל סוג, והסבירו את הבעייתיות בסדרות שמנרמלות אלימות ובריונות.

נתקלתם בסרטון ובו ילדה או ילד מחקים סדרה או משחק מסוכנים? התקשרו 24/7 למוקד 105 של המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל