חלל גם בתעודת הזהות: הנספים בפעולות האיבה יוכרו כחללים בספח ההורים

ועדת חוקה אישרה לציין בספח תעודת הזהות של הורים שכולים, אשר איבדו את יקיריהם בפעולות איבה, כי בנם חלל ולא נספה. "מבטאים לא רק הכרה ברגשות המשפחה אלא גם אמירה של הציבור הישראלי על הקריעה במרקם החיים הישראלי, גם כתוצאה מפעולות טרור ופעולות איבה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 19/10/21 15:21 יג בחשון התשפב

חלל גם בתעודת הזהות: הנספים בפעולות האיבה יוכרו כחללים בספח ההורים
ארכיון, צילום: Gili Yaari /Flash90

ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה היום (ג') שינוי שישווה את נפגעי פעולות האיבה לחללי צה"ל. בספח תעודת הזהות של הורים שכולים, שיבקשו זאת, יירשם באופן אחיד "חלל", בין על ילד שנהרג במערכות ישראל או בפעולת איבה. 

בפניית שרת הפנים, איילת שקד לוועדה, לאישור התקנות, נכתב: "תקנות מרשם האוכלוסין תוקנו בהתאם לאישור ועדת החוקה בנובמבר 2020, כך שלפיהם הורים שכולים, שילדם נפל במערכות ישראל או בפעולות איבה וניתן לכך אישור מאת הגורם הרלוונטי, יכולים לבקש כי בספח תעודת הזהות שבידם יירשם לצד שמו של הילד שנפטר- 'חלל מערכות ישראל' או 'נספה בפעולות איבה' בהתאמה".

יחד עם זאת, "לאחר התיקון התקבלו פניות מארגונים המלווים את נפגעי פעולות האיבה בהן נטען כי השוני בניסוח ההגדרות בין 'חלל' ביחס למי שנפל במערכות ישראל לעומת 'נספה' ביחס למי שנפל בפעולות איבה, פוגע ברגשותיהן של המשפחות השכולות. מאחר ומטרת התיקון הייתה להיטיב עם המשפחות השכולות ולהקל עליהן ככל האפשר, בקשתי היא לתקן את התקנות שוב כך שההגדרות תהיינה זהות וייעשה שימוש במונח 'חלל' ביחס למי שנהרג במערכות ישראל וביחס למי שנהרג בפעולות איבה". 

אייבי מוזס, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה, שאיבד את אשתו עפרה ובנו טל בפיגוע תופת בשנת 1987, סיפר: "אנחנו 4500 משפחות שאיבדו את יקיריהם, 16,000 נכים, 104 יתומים משני הורים, אין את זה בשום מקום. הם לא נספו הם נרצחו, 100% חללים". 

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת גלעד קריב, שתמך בתקנות ללא מתנגדים, אמר:"מתגלגלת לידנו זכות לסייע בהכרה הציבורית החשובה; אנחנו מבטאים פה לא רק הכרה ברגשות המשפחה אלא גם אמירה של הציבור הישראלי על הקריעה במרקם החיים הישראלי, גם כתוצאה מפעולות טרור ופעולות איבה; אני בטוח שבפעם הבאה שנידרש בסוגיות האלה מלכתחילה המחשבה תהיה מחשבה שכוללת את שני הסוגים של משפחת השכול". 


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן