חמצן על הירח החברה הישראלית שתהפוך את המגורים מחוץ לכוכב הלכת שלנו לאפשריים

החברה חתמה על הסכם עם חברה גרמנית לעריכת ניסוי ביצור חמצן על אדמת הירח, כהכנה אפשרית לקראת התפתחות אנושית אל כוכבי לכת אחרים. התכנית להמשך: הפקת סיליקון ופלדה ללא פליטת גזי חממה על כדור הארץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/10/21 11:14 יב בחשון התשפב

החברה הישראלית שתהפוך את המגורים מחוץ לכוכב הלכת שלנו לאפשריים
הדמיית הפקת חמצן ומתכת על הירח , צילום: Helios

הסכם ישראלי – גרמני לעריכת ניסוי ביצור חמצן על אדמת הירח נחתם בגרמניה בין חברת OHB לבין חברת Helios הישראלית, הפועלת בתמיכת סוכנות החלל הישראלית. הליוס מפתחת טכנולוגיה לייצור של חמצן ומתכת מחול הירח וכוכבי לכת אחרים כדי להתגבר על אחד האתגרים המשמעותיים בקיום מושבות עתידיות מחוץ לכדור הארץ.

החללית של OHB נבנית יחד עם התעשייה האווירית בישראל על בסיס הניסיון שנרכש בפרויקט בראשית ומתוכננת לבצע שורה של ניסיונות והטסת מטענים ייחודיים לירח עבור סוכנות החלל האירופאית, חברות באירופה וברחבי העולם.

"החמצן הוא אחד המרכיבים המשמעותיים והכבדים בטיסה לחלל, מעל ל-60% ממשקל הרקטות בעת השיגור," אומר יונתן גייפמן, מנכ"ל הליוס. "חללית לירח צפויה לצרוך מאות טונות של חמצן לבעירת מנועי הטילים ולשימוש האנושי של האסטרונאוטים. קרוב למחצית ממסת הקרקע בירח עשויה מחמצן שאפשר להפיק אותו במקום ללא צורך בהטסתו מכדור הארץ וכך להוזיל משמעותית את עלויות ההטסה בעתיד ולצמצם את התלות במשלוח חומרי גלם מכדור הארץ. הצלחה ביצור חמצן על הירח היא המפתח להתפתחות אנושית מחוץ לכדור הארץ ולהפחתה דרמטית בעלויות חקר החלל."

יונתן גייפמן, מייסד ומנכ"ל הליוס (מימין) בארוע החתימה עם ד"ר טימו שטפלר, מנהל הפיתוח העסקי ב-OHB

יונתן גייפמן, מייסד ומנכ"ל הליוס (מימין) בארוע החתימה עם ד"ר טימו שטפלר, מנהל הפיתוח העסקי ב-OHB צילום: OHB

יצור החומרים נעשה בתהליך של אלקטרוליזה אשר מפרקת את המינרלים והתחמוצות המרכיבים את החול לחמצן ברזל וסיליקון. לטכנולוגיה של הליוס, אותה היא מפתחת במעבדותיה בישראל, יישומים רבים גם על פני כדור הארץ ביצור ברזל וסיליקון בתהליך ידידותי לסביבה היכול להפחית מעל 10% מכלל פליטות גזי החממה בעולם.

"הקמת בסיס קבוע על הירח דורשת שיתופי פעולה בינלאומיים רחבים," אומר תא"ל (מיל.) אורי אורון, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית. "חברת הליוס היא דוגמה לחברה שתהפוך לשחקן עולמי מרכזי במאמצים לחזור לירח. אנו מברכים על שיתוף הפעולה המשולש בין שתי החברות יחד עם התעשייה האווירית שמבטא את הקשרים הטכנולוגיים החזקים בין ישראל וגרמניה ואת היכולת של שיתופי פעולה חוצי גבולות להביא לפריצות דרך מדעיות."

הליוס הינה חברה ישראלית אשר הוקמה בשנת 2018 בתמיכת סוכנות החלל הישראלית, משרד האנרגיה ורשות החדשנות. חזון החברה הוא לאפשר קיום בר קיימא על כדור הארץ ומעבר לו. לחברה מספר פיתוחים טכנולוגיים, הכוללים הפקת חמצן מחול ירח והפקת סיליקון ופלדה ללא פליטת גזי חממה על כדור הארץ.