נחשף: חייל יצא מהבסיס ברכב מוחרם והרג פלשתיני

לפני 10 חודשים חייל נצח יהודה יצא בנסיעה מהבסיס ב"משטובה" - רכב פלשתיני מוחרם, כאשר במהלך הנסיעה הוא פגע ברכב והרג פלשתיני ופצע נוסע נוסף | מסמכים חדשים שנחשפו מעלים את היקף תופעת השימוש ברכבים המוחרמים

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/10/21 13:57 יא בחשון התשפב

נחשף: חייל יצא מהבסיס ברכב מוחרם והרג פלשתיני
תאונה סמוך ליצהר, ארכיון, צילום: דוברות מד"א

לפני 10 חודשים חייל נצח יהודה יצא מהבסיס  ב"משטובה"-רכב פלשתיני מוחרם , במהלך הנסיעה הוא פגע ברכב וגרם למות פלשתיני ופצע פלשתיני נוסף. החייל שחזר מערב יחידתי עשה שימוש אישי ברכב דבר המנוגד לפקודות. החייל נפצע קל ויועמד לדין בכפוף לשימוע באחריות למות הפלשתיני.

מפקד גדוד נצח יהודה חשף בתחקיר המסכם של האירוע תחת הכותרת "קשר של שתיקה" את היקף התופעה המגונה: "בתחקיר נוכחנו לדעת שישנם עוד מפקדים, לוחמים וחיילים בגדוד שמכירים את נושא הרכב ואפילו השתמשו בו, חלקם שיקרו במצח נחושה בתחקיר ולמרות שנסעו ברכב אמרו שלא הכירו במה מדובר", ציין.  כך פורסם היום (א') ב-ynet.

מפקד הגדוד הוסיף וכתב: "אף אחד מהחיילים ומהמפקדים האמורים לא אזר אומץ לסיים או לדווח על האירוע, למעט סמל המחלקה, אחרי ארבעה ימי תחקירים. אירוע זה מטריד אותי מאוד כמג"ד בעקבות מעורבות מפקדים רבה באירוע. מי שמחולל את האירוע הוא מפקד. הנתק וחוסר החיבור בין המפקדים מהרמה הממונה על המחלקה ועל כך שכל מנגנוני הבקרה הפלוגתיים והגדודיים לא פעלו עד לתוצאה הנוראה של האירוע".

בעקבות התחקיר שכלל את כלל שרשרת הפיקוד, רשם מפקד אוגדה 99 תת-אלוף אבי רוזנפלד הערה פיקודית למפקד גדוד נצח יהודה, קצין בדרגת סגן-אלוף. בנוסף, מפקד פלוגה בגדוד החרדי ננזף על ידי מפקד חטיבת כפיר אלוף-משנה ערן אוליאל.

קצין נוסף, ששימש כמפקד מחלקה בגדוד, הודח מתפקידו ומתפקידי לחימה. גם סמל המחלקה, ששימש כממלא-מקום מפקד המחלקה בזמן האירוע, הודח גם הוא מתפקידו. שני לוחמים, שהודו כי נהגו גם הם ברכב המוחרם, הודחו מתפקידי לחימה. במקביל, המחלקה שבה התרחש האירוע פורקה, והלוחמים פוזרו בין מחלקות אחרות בפלוגה.

מדובר צה"ל נמסר: "ביום 17 בדצמבר 2020 אירעה תאונת דרכים בין רכבש בו נהג חייל צה"ל לבין רכב פלשתיני בכביש 60. כתוצאה מהתאונה, אחד הנוסעים ברכב השני נהרג, ונוסע אחר נפצע. בנוסף, החייל נפצע באורח קל. לאחרונה, הסתיימה החקירה והודיעו לחייל כי יש כוונה להעמידו לדין בכפוף לשימוע. השימוע נערך בנוכחות באי כוחו של החייל, וטרם התקבלה החלטה ביחס לצעדים המשפטיים שיינקטו.

"בנוסף, האירוע תוחקר על-ידי כלל שרשרת הפיקוד - ממפקד הגדוד ועד מפקד מערך התמרון. בעקבות התחקיר ננקטה שורה של צעדים פיקודיים ונערכה הסברה בגדוד על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

פרקליטו של החייל שחשוד באחריות לתאונה שבה נהרג הפלשתיני, מסר בתגובה: "היה מצופה מכל הגורמים במערכת לרבות רשויות התביעה לפעול למיצוי הדין עם כלל המעורבים בקשר השתיקה המחריד ולא להיטפל אל הש"ג, היות שמדובר בשימוש נרחב באותו רכב. במקרה אומלל זה, כל שרשרת הפיקוד לרבות המ"מ יצאה מהפרשייה בלא כל נזק כמעט בעוד מרשי עומד מול האשמות חמורות. נפעל על מנת להביא את הצדק לאור ונוכיח שוב ושוב כי למרשי לא הייתה כל אחריות פלילית וכי מדובר בנוהג, הגם שהוא פסול, על ידי כל אנשי היחידה".


(לוחמי נצח יהודה).

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן