סיירת המורשת הלאומית יצאה לדרך

הושקה תוכנית "קדם" לפיתוח מנהיגות בתחום המורשת והשימור, בזיומת משרד ירושלים ומורשת. שר ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "תוכנית קדם תוביל מהפכה בתחום שימור המורשת הלאומית״

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 14/10/21 17:57 ח בחשון התשפב

סיירת המורשת הלאומית יצאה לדרך
נתנאל איזק באירוע ההשקה, צילום: אונ' בן גוריון

התוכנית הלאומית היוקרתית 'קדם' באוניברסיטת בן-גוריון בנגב נפתחה השבוע עבור 20 אנשי ונשות שימור ומורשת בכירים שיובילו את תחום שימור התרבות והמורשת בארץ, תוך הנגשתם לציבור הרחב. התוכנית, ביוזמת משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין, תייצר לראשונה שדרת מנהיגים בעמדות השפעה בחברה הישראלית שיקדמו את נושאי המורשת בציבוריות הישראלית ובמוקדי קבלת ההחלטות. 

בתוכנית משתתפים רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל וחומרי הלימוד יועברו על ידי בכירי הפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון בנגב. תוכנית "קדם" היא תוכנית ייחודית עולמית ועמיתיה, שהשתתפותם בתוכנית היא במימון מלא של משרד ירושלים ומורשת. נבחרו בקפידה לאחר תהליכי מיון וקבלה ארוכים. הלימודים, שיימשכו כשנתיים, יכללו קורסים והשתלמויות בנושאי טיפוח מנהיגות, ניהול, כלכלה התנהגותית, מימון, יזמות, חדשנות, מנהיגות, אקו סיסטם מורשת, ניהול תיירות, שיתוף הציבור ועוד. 

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין ברך: "הנגשת המורשת הלאומית והפיכתה לנחלת הכלל היא משימה משמעותית מאוד במשרד לירושלים ומורשת. תוכנית 'קדם' מפתחת את דור העתיד של מנהיגי המורשת והשימור. אני בטוח כי תוכנית זו תוביל מהפכה בתחום שימור המורשת הלאומית".

"אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר לחוסנה של מדינה הינו רמת החיבור של האזרח אל מורשתו", מסביר ד"ר חגי כץ, ראש התוכנית. "אזרח שמכיר ומעריך את המורשת שלו לוקח חלק פעיל ומשמעותי בקידום הקהילה, העיר והמדינה ורואה את עתידו במקום בו גדל. תכנית קדם תוביל ליצירת דור של מנהיגי מורשת במטרה להנגיש בדרכים חדשניות ומשמעותיות את המורשת של ישראל, על כל רבדיה, ובכך תאפשר לשמור על חוסנה של מדינת ישראל. זוהי חזית נוספת לחוסנה של ישראל המקבלת מענה חדשני בתוכנית לאומית ואני שמח על כך שהפקולטה לניהול באוניברסיטת בן גוריון נבחרה להוביל את התהליך". 

מסע הפתיחה של התוכנית נערך השבוע, תחת הכותרת "שימור ופיתוח הדרך מיפו לירושלים". במשך שלושה ימים צעדו העמיתים מיפו העתיקה, דרך מקווה ישראל, חאן שער הגיא, אתר לאומי הקסטל, נחל סטף ועד לבית הנסן בירושלים. 

 מנכ״ל משרד ירושלים ומורשת, נתנאל איזק סיפר על התענית המיוחדת: "תכנית 'קדם' לפיתוח מנהיגות בתחום המורשת, היא תכנית מהפכנית וראשונה מסוגה, אותה מוביל משרד ירושלים ומורשת. התוכנית תייצר פלטפורמה חדשה בקרב אנשי המקצוע, גורמים כלכליים וקובעי מדיניות לקידום וטיפוח המורשת הלאומית. המשתתפים, שנבחרו בקפידה, ילמדו ויובילו בשנים הקרובות  פרויקטים שינגישו את אתרי המורשת לכלל הציבור הישראלי, ויחברו את העבר הלאומי אל העתיד הטכנולוגי״.