רב קהילה באפרת: תומך בהשארת השער פתוח בשבת לטובת הדתל"שים

אחרי הסערה שעוררו דבריו של ראש המועצה עודד רביבי לפיהם שערי היישוב נשארים פתוחים במהלך השבת בשביל התושבים הדתל"שים, אומר הרב ברוך אפרתי כי כמעט ואין תנועת רכבים בשבת ולכן, "השיקול של השארת האפשרות להיכנס ולצאת גוברת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 12/10/21 14:58 ו בחשון התשפב

רב קהילה באפרת: תומך בהשארת השער פתוח בשבת לטובת הדתל"שים
שער כניסה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

התפרסם לאחרונה כי באפרת מאפשרים כניסת רכבים בשבת לתוך היישוב, מכיוון שלטענתם מדובר בעיקר בילדיהם של תושבי היישוב שחזרו בשאלה וכך הם שומרים על קשר עם משפחותיהם. שאלנו את הרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ופוסק הלכתי האם אין כאן עידוד של חילול שבת?  ומה אם השומר בכניסה, שלעיתים הוא יהודי, נאלץ בשל כך לחלל שבת? ומה לגבי אווירת הקדושה של היישוב, האם זה לא משהו שצריך לתת עליו את הדעת?

תשובת הרב ברוך אפרתי:

א. אין בהשארת שער פתוח משום עידוד הנוסעים לחלל שבת, משום שגם כך אותם אנשים היו נוסעים בשבת. אם לא לסעודת שבת, לים ולטיולים.

ב. אסור הלכתית ליהודי לחלל שבת עבור חילול שבת של יהודי אחר. אין להתיר גם בשינוי. יש לעשות עבור שבת שער ידני מיוחד, שאין בו חילול שבת. כפי שקיים בישובים רבים, בהם הנוסע יוצא ופותח את השער בידו, ונכנס. בכך אין חילול שבת, וגם אין סיוע לחילול שבת על ידי השומר. עד אז, ניתן שגוי ישמור בשער, גם אם שכירות שמירה של גוי עולה עוד קצת כסף למועצה. לא מדובר בשיקול ביטחוני, שכן יש פתרונות כאמור. אלא בשיקול של חשיבות השבת בעיני הדרג המקבל את ההחלטות מבחינה מוניציפאלית. 

ג. לגבי אווירת השבת, יש לשקול את מכלול הרווח וההפסד בנעילת שערים או פתיחתם. אם יישוב נועל את השער ללא אפשרות להיכנס כלל, אזי רבים מבני הנוער שאינם שומרי שבת יתרחקו ממשפחותיהם, וגם מהאפשרות לחזור ולהתקרב לאמונה וליראת שמים. שבת היא הזמן שמתקרבים. מאידך, אכן אווירת שבת בפרהסיא היא דבר חשוב. 

למעשה, באפרת לא מדובר במאות מכוניות אלא בתנועה דלה מאד בשבת, בעיקר של רכבי בטחון, ומעט בני משפחה שעדיין אינם שומרי שבת לצערנו. הכבישים ריקים בשבת, זולת מכונית בודדת פה ושם. על כן השיקול של השארת האפשרות להיכנס ולצאת גוברת.

בניגוד לרושם העולה במקומות מסוימים, האמת המציאותית היא שאפרת היא מקום שרוב תושביו הנם יראי שמים, אוהבי תורה, ומשתדלים לעשות את רצון ה' כפי ההלכה המקובלת מאבותינו. באפרת מכהנים רבני קהילות המוסרים את נפשם על ריבוי התורה בכל שעה. רבנים ההולכים על פי הפסיקה המקובלת בישראל.

כדרכו של עולם, על התהומות והנפילות שומעים ומשמיעים, בעוד על ריבוי הקדושה של הרוב השקט לא שומעים ולא משמיעים. אך זו האמת המציאותית בשטח ולא בהצהרות - הרוב באפרת הוא ישר, טוב, ובמגמה של התחזקות על פי ההלכה ולא פירוק ההלכה.

הרב ברוך אפרתי.

הרב ברוך אפרתי. צילום: ללא

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן